| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,962 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,167,697 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,877,987 |
بررسی شکاف دانش و عملکرد در حوزه سواد تابآوری دیجیتال: یک مطالعه کیفی با تمرکز بر استراتژیهای فعال مقابلهای | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404 اصل مقاله (1.77 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2025.89136.1749 | ||
| نویسنده | ||
| مژگان عروجی* | ||
| دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در عصر تحولات شتابان فناوری، توانایی کاربران در درک، تحلیل و بازسازی روابط فناورانه نقش بسیار مهمی در میزان تاب آوری دیجیتال دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی شکاف میان دانش و عملکرد در سواد تاب آوری دیجیتال و شناسایی استراتژیهای فعال مقابلهای کاربران در مواجهه با بحرانهای محیط دیجیتال صورت گرفته است. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر رویکرد نظریه زمینهای است. دادههای از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با جامعه آماری 25 نفر از فعالان (فعالان مدنی، کنشگران رسانهای) شبکه اجتماعی اینستاگرام گردآوری و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد شکاف دانشی در حوزه سواد تاب آوری دیجیتال عمدتا ناشی از درک سطی از خطرات فناوری، وابستگی شناختی به پلتفرم و کمبود سواد الگوریتمی است، در حالی که شکاف عملکردی به ناتوانی در بازآفرینی رفتارهای فناورانه تطبیقی و ضعف در تنظیم هیجان دیجیتال است. 3 محور اصلی برای شکاف استراتژیهای فعال مقابلهای بدست آمد: - یادگیری بازتابی و خودتنظمی، - بازسازی هویت دیجیتال در مواجهه با بحران دادهای و – بهرهگیری از شبکههای حمایتی و همیاری فناورانه. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد توسعه مفهوم سواد تاب آوری دیجیتال به عنوان شایستگی کلیدی در زیست فناورانه مدرن کمک کرده و تجربه تاب آوری نه صرفا نتیجه آموزش، بلکه فرآیند پیوستهای از یادگیری، بازاندیشی و بازسازی فناورانه افراد است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاب آوری دیجیتال؛ سواد دیجیتال؛ استراتژیهای مقابلهای؛ شکاف دانش – عملکرد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||