| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,060 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,761,383 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,989,349 |
عدالت آموزشی در آموزش عالی ایران: فرصتها، چالشها و راهکارها | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 6، شماره 6، 1404، صفحه 55-62 اصل مقاله (385.13 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2025.20204 | ||
| نویسنده | ||
| معصومه استاجی* | ||
| گروه زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| عدالت آموزشی در آموزش عالی به معنای دسترسی عادلانه و منصفانه همه افراد علاقهمند و دارای توانایی علمی به فرصتهای دانشگاهی است؛ بهگونهای که متغیرهایی مانند طبقه اجتماعی-اقتصادی، جنسیت، قومیت، مذهب، زبان و شغل والدین معیار حضور یا بهرهمندی از آموزش عالی محسوب نشود. تحقق عدالت آموزشی مستلزم ایجاد محیط یادگیری امن و کماسترس، اجرای یکسان قوانین و مقررات آموزشی برای همه دانشجویان، فراهمسازی مسیر رشد و بالندگی، و ایجاد شرایط کسب مهارت و آمادگی برای بازار کار است. در این چارچوب، چالشهای عدالت آموزشی هم در سطح خرد (تعامل استاد-دانشجو، عدالت در ارزیابی، دسترسی به استادان توانمند، مشاوره تحصیلی و حرفهای، عدالت جنسیتی و فرایندهای انضباطی) و هم در سطح کلان (سیاستگذاری، برنامهریزی آموزشی، سازوکار پذیرش و گزینش، و توزیع منابع) قابل تحلیل است. راهبردهای پیشنهادی شامل شفافسازی مفهوم عدالت آموزشی برای ذینفعان، استخراج روشهای تدریس متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی ایران بر پایه یافتههای علمی، طراحی مدل کاربردی عدالت آموزشی با انجام نیازسنجی جامع، گسترش آموزش ترکیبی حضوری-مجازی برای کاهش هزینهها و نابرابریها، ارتقای شایستگی و عدالتمحوری مدرسان، اصلاح برنامههای درسی با تأکید بر مهارتهای زندگی و روانی-اجتماعی، نوآوری در مؤلفههای کیفی آموزش، اصلاح سازوکار گزینش دانشجو، و تقویت پیوند پژوهشگران با سیاستگذاران برای کاهش شکاف پژوهش و عمل است. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||