| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,031,480 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,802,378 |
مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 1، فروردین 1390، صفحه 1-26 اصل مقاله (285.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حاتم محمدی؛ عزت الله نادری | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان عادی و با نارساییهای ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانشآموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانشآموز با نارساییهای ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بودهاند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاههای شهر اردبیل تحصیل میکردند. این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد و برای جمعآوری دادهها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلالهایرفتاری، مشکلاتعاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک تفاوت معنیداری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوتها معنیدار نیست. 2) در هردو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافتههای این پژوهش، پیشنهاد میشود اولیاء مدارس و روانشناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارساییهای ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانشآموزان نیز باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نارساییهای ویژه در یادگیری؛ اختلالات رفتاری؛ فرم گزارش معلم آخنباخ؛ میزان شیوع | ||
| مراجع | ||
|
آخنباخ، توماس و رسکورلا لیلی. (1384). کتابچه راهنمای فرمهای سن مدرسه مبتنی بر نظام تجربه سنجش آخنباخ. (ترجمه و هنجاریابی اصغر مینایی). تهران : انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد). جمشیدی، عفت. (1384). مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی 8 تا 12 ساله. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال پنجم، شماره 1. بهار 1384. رضایی، اکبر. (1385). مقایسه ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال ششم، بهار 1385، 514- 497. رفیعی زاده، محمدرضا. (1380). بررسی و مقایسه اختلالات رفتاری دانشآموزان با نارساییهای ویژه یادگیری و عادی دوره ابتدایی شهرستان یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. چاپ نشده. سیف، علی اکبر. (1388). روش تهیه پژوهشنامه (ویرایش سوم). تهران : نشر دوران. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1379). اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران : انتشارات بدر. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1389). نارساییهای ویژه در یادگیری (چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری). تهران : انتشارات مکیال. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1389). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران. شهیم، سیما. (1383). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه. پژوهشهای کاربردی روانشناختی. سال سی و سوم. شماره 1. بهار و تابستان 1383. ص 6. علاقبند راد، جواد و مؤمنی، فرزاد. (1379). ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری در پسران 12- 7 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). پاییز و زمستان 1379. شماره 6، 36- 32. فرهادیان، علی. (1378). رابطه اختلال سلوک با اختلال یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. چاپ نشده. کرک، ساموئل ای و گالاگر، جیمز جی. (1385). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. (ترجمه مجتبی جوادیان). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد). کرمعلی اسماعیلی، سمانه و بیان زاده، سید اکبر. (1385). مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی، شماره 44، بهار 1385، 39- 34. لرنر، ژانت. (1384). ناتوانیهای یادگیری (نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس). (ترجمه عصمت دانش). تهران : دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1997). مرویان حسینی، رضا. (1376). شناسایی، تحلیل و مقایسه مشکلات رفتاری با رشد اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان دارای اختلالات خواندن و نوشتن با دانشآموزان عادی. زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان رنجان. سومین سمینار سراسری اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. متین، آذر و یوسفی لویه، مجید. (1385). تأثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، تابستان 1385، 622- 603. نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1389). راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق (تجدید نظر اول). تهران: نشر روان. نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1389). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی (ویرایش پنجم). تهران: نشر ارسباران. والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز ا. (1376). ناتوانیهای یادگیری (مفاهیم و ویژگیها). (ترجمه محمد تقی منشی طوسی). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).
Arthure,A.R (2003). The emotional lives of people with learning disability. British Journal of learning Disabilities,31,25-31.
Eron , L. (1987). The development of aggressive behavior form the perspective of a development behavior , American psychology , 42 , 435-442.
Lerner , J.W. (1997). Childern with learning disabilities : theories , diagnosis and teaching strategies. Boston : Houghton Mifflin.
Loannis , A. & Efrosini , K. (2008). nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities , 29 , 1- 10.
Kuhne , M., & Wiener , j. (2000). Stability of social status of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly , 23 , 64-75.
Martinez , R.S.,& Semrud – Clikeman , M. (2004). Emotional adjustment and school functioning of young adolescents with multiple vwrsus single learning disabilities. Journal of Learning Disabilities , 37 , 411-420.
Margalit , M. (1998). Loneliness and coherence among preschool children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities , 31 , 173-181.
Mishna , F. (1996). Finding their voice : group therapy for adolescents with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practive , 11 , 249-258.
Morris , S. (2002). promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities. Teaching exceptional children , 34 , 66.
Most , T. & Greenbank , A. (2002). Auditory , visual , and auditory – visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities , and their relationship to social skills. Learning disabilities research & practice. 15 , 171 – 178.
Renick , M. j. & Hater , S. (1989). Impact of social comparison on the developing self – perceptions of learning disabled students. Journal of educational psychology , 81 , 631-638.
Sabornie , E.J. (1994). Social – affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and no disabled. Learning Disability Quarterly , 17,268-279.
Strawderman , C. & Watson , B. (1992). The prevalence of depressive symptoms in children with learning disabilities. Journal of learning disabilities , 25 (4). 258.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,904 |
||