| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,368 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,291 |
چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 6، شماره 6، 1404، صفحه 159-162 اصل مقاله (213.13 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2025.20218 | ||
| نویسنده | ||
| مصطفی قادری* | ||
| گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| کیفیت پژوهشهای برنامهدرسی در ایران بهطور معناداری تحت تأثیر کاستیهای روششناختی قرار دارد و این مسئله در مقالات تخصصی، طرحهای پژوهشی آموزشوپرورش و بهویژه رسالههای دکتری نمود آشکار دارد. مهمترین چالشها شامل انتخاب روشهای نامرتبط با مسئله، فقدان تسلط کافی پژوهشگران بر مبانی روششناسی، خلط میان «روش تحقیق» و «روششناسی تحقیق»، بهکارگیری روشها بر پایه عادت یا رونویسی، و نبود تنوع روششناختی است. در حوزه کیفی، غلبه چند روش محدود مانند تحلیل محتوا، سنتزپژوهی و نظریه زمینهای، و در حوزه کمی، سلطه رویکردهای پیمایشی و نظرسنجی موجب تکرار، کلیشهای شدن و کاهش خلاقیت پژوهشی شده است. همچنین تکرار مسئلهها و چارچوبهای ثابت، ضعف روایتهای شخصی و دغدغههای اجتماعی پژوهشگران، و فقدان سیاستگذاری منسجم از سوی گروههای آموزشی، انجمنها و مجلات تخصصی، بحران روششناسی را تشدید میکند. راهبردهای پیشنهادی بر تقویت تکثر روششناختی، توسعه رویکردهایی مانند قومنگاری، روایتنگاری و مطالعه موردی، توجه به مبانی معرفتشناسی و پیوند مسئله، روششناسی و زیستجهان پژوهشگر، تقویت پژوهش نظری و تحلیل گفتمان، و بازنگری در آموزش روشها از طریق کارگاهها و اصلاح سرفصلهای دانشگاهی تأکید دارد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||