| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,207 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,696 |
Investigating the Effectiveness of Child-Centered Play Therapy on Hope and Resilience in Children with Cancer | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2025.86125.3234 | ||
| نویسندگان | ||
| راضیه حاجی مرادی1؛ نادر حاجلو* 2؛ اکبر عطادخت2 | ||
| 1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2استاد گروه روان شناسی دانشکده روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی بازی درمانی کودک محور بر امید و تابآوری کودکان مبتلا به سرطان انجام شد. روششناسی: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری شامل 30 کودک (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) 5 تا 8 ساله مراجعهکننده به بیمارستان کودکان حضرت علیاصغر تهران در سال 1403 بود. ابزارهای استفادهشده شامل مقیاس امید کودکان اشنایدر و پرسشنامه توانمندیهای اجتماعی-هیجانی و تابآوری SEARS بودند. گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقهای بازی بازی درمانی کودکمحور را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل بدون مداخله باقی ماند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بازی درمانی کودکمحور بهطور معناداری سطح امید( p<0/05) و تابآوری( p<0/05) کودکان مبتلا به سرطان را افزایش داد. اندازه اثر مداخله برای امید (η²=0.445) قویتر از تابآوری (η²=0.198) بود. بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان دادند که بازی درمانی کودکمحور میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر در افزایش امید و تابآوری کودکان مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار گیرد. این مداخله با ایجاد فضایی امن برای بیان احساسات و تقویت تعاملات مثبت، میتواند به کودکان کمک کند تا بهتر با چالشهای ناشی از بیماری کنار بیایند و کیفیت زندگی خود را بهبود دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اثر بخشی؛ بازی درمانی؛ امید؛ تاب آوری؛ کودکان مبتلا به سرطان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||