| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,116 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,898,911 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,004,524 |
بازبینی دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و راهاندازی مجدد مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاهها | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 5، شماره 5، 1402، صفحه 137-144 اصل مقاله (326.98 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2023.20259 | ||
| نویسنده | ||
| سعید رضائی* | ||
| گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| رشته «روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی» نقش بنیادینی در تربیت نیروی انسانی متخصص برای ارزیابی، تشخیص و مداخله بهنگام در حوزه اختلالات عصبتحولی، رفتاری، هیجانی و حسی–حرکتی دارد و حذف مقطع کارشناسی آن، به کاهش شدید ظرفیت کارشناسی کشور در پاسخ به نیازهای روبهافزایش کودکان دارای نیازهای ویژه منجر شده است. کاهش نیروی انسانی متخصص، پراکندگی نامتوازن کارشناسان در کشور، و تکیه بر نیروهایی که آموزش تخصصی پایهای ندیدهاند، کیفیت خدمات آموزشی و توانبخشی را در سازمانهایی مانند آموزشوپرورش استثنایی و بهزیستی تضعیف کرده و هزینههای خانوارها را افزایش میدهد. از سوی دیگر، افزایش نرخ تولد و برآورد شیوع قابل توجه کودکان نیازمند آموزش ویژه، ضرورت توسعه خدمات تخصصی و توانبخشی را دوچندان میسازد؛ بهویژه در شرایطی که برنامههای آموزشی و فناوریهای توانبخشی به سرعت در حال تحولاند و نیازمند روزآمدسازی مستمر دانش و مهارتاند. راهبردهای پیشنهادی بر احیای مجدد مقطع کارشناسی این رشته بهعنوان پایه اصلی شکلگیری هویت حرفهای و مهارتهای عملی، بازبینی و روزآمدسازی سرفصلها در همه مقاطع با تأکید بر کاربردیسازی و بومیسازی، بهکارگیری سهمیهبندی جغرافیایی برای توزیع عادلانه نیروی متخصص، و بهرهگیری از مشارکت سازمانهای اجرایی برای هماهنگی آموزش دانشگاهی با نیازهای واقعی جامعه تأکید دارد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||