| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,118 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,902,902 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,004,972 |
مبانی شناختی و عصبشناختی اختلالات عصب-تحولی | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| مقاله 17، دوره 5، شماره 5، 1402، صفحه 145-154 اصل مقاله (233.21 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2023.20266 | ||
| نویسنده | ||
| سعید رضائی* | ||
| گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| اختلالات عصبتحولی از جمله اوتیسم، نارسایی توجه/بیشفعالی و اختلالات یادگیری، در سالهای آغازین رشد بروز میکنند و با تداوم خود میتوانند پیامدهای بلندمدتی بر عملکرد فرد در حوزههای شخصی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی برجای بگذارند. شواهد از شیوع نسبتاً بالا و روند افزایشی این اختلالات حکایت دارد و همبودی گسترده میان آنها (مانند همراهی اوتیسم با ناتوانی هوشی یا همزمانی بیشفعالی و اختلال یادگیری) پیچیدگی تشخیص و مداخله را افزایش میدهد. ویژگی محوری این اختلالات، نارساکنشوری در کارکردهای شناختی و عصبشناختی است؛ از جمله ضعف در توجه انتخابی، حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و برنامهریزی که با تفاوت در ساختار و الگوهای فعالیت مغزی همراه میشود. با وجود اهمیت این مبانی برای طراحی مداخلات مؤثر، در ایران ناشناخته ماندن مبانی شناختی–عصبشناختی، تردید درباره اعتبار ابزارهای سنجش و غلبه مداخلات رفتارگرایانه، اثربخشی برنامهها را محدود کرده و هزینههای غیرضروری ایجاد میکند. راهبردهای پیشنهادی شامل تعیین دروندادهای حسی–حرکتی و شناختی، طراحی چارچوب مفهومی کارکردهای شناختی، تدوین پروتکلهای مداخلهای مبتنی بر شواهد و سنجش اثربخشی بالینی، آموزش معلمان و متخصصان، معرفی آزمونهای تشخیصی معتبر، انجام مطالعات مروری نظاممند، و ایجاد دبیرخانه و اتاق فکر مشترک میان دانشگاه، آموزشوپرورش استثنایی و بهزیستی برای پیوند پژوهش و عمل است. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||