| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,638 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,037 |
پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 4، شماره 4، 1401، صفحه 139-144 اصل مقاله (225.42 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2022.20303 | ||
| نویسنده | ||
| محمدرضا فلسفینژاد* | ||
| گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از ارکان بنیادین برنامه درسی است و میتواند با شناسایی کاستیها و نقاط قوت، فرایند یادگیری را بهبود دهد. در ایران، ارزشیابی کیفی–توصیفی با هدف اصلاح نواقص ارزشیابی سنتی اجرا شد، اما شواهد نشان میدهد اجرای آن با ناهماهنگیهای نظری و اجرایی و برداشتهای نادرست کارگزاران همراه بوده و پیامدهای آموزشی متناقضی ایجاد کرده است. از مهمترین چالشها میتوان به اختلاف نظر درباره ماهیت برنامه، نبود منطق تبیینشده برای اجرا، اعمالنشدن اصلاحات پیشنهادی کمیته علمی، و برداشتهای غلط مانند حذف کامل نمره، تلقی ارزشیابی توصیفی بهعنوان ارزشیابی مستمر پرحجم، الزام بازخورد کتبی برای همه دانشآموزان و ارتقای خودکار اشاره کرد. همچنین تراکم بالای کلاسها، گزینش نیروی انسانی فاقد صلاحیت حرفهای، مقاومت خانوادهها و معلمان، تجاریشدن آموزش و نبود الگوی استاندارد گزارشدهی، اثربخشی برنامه را کاهش داده است. راهبردهای پیشنهادی بر تدوین یک چارچوب نظری مرجع و نقشه ذهنی مشترک، تغییر نگرش جامعه و معلمان از طریق آموزش معتبر، غنیسازی برنامه با بستههای سنجش و فعالیتهای الگویی، انجام پژوهشهای کیفی میدانی و پدیدارشناختی برای شناخت دقیق مشکلات، توجه به مبانی روانسنجی و سنجشهای شناختی–تشخیصی، امکانسنجی اجرایی بهویژه در زمینه تراکم کلاسها، و ادغام عملی ارزشیابی با فرایند یاددهی–یادگیری تأکید دارد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||