| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,638 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,037 |
تبیین جایگاه مشاوره مدرسه در سند تحول بنیادین | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 4، شماره 4، 1401، صفحه 145-153 اصل مقاله (274.48 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2022.20304 | ||
| نویسنده | ||
| آتوسا کلانتر هرمزی* | ||
| گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| خدمات راهنمایی و مشاوره مدرسه بهعنوان یکی از ارکان تکمیل چرخه تعلیم و تربیت، از دهه ۱۳۳۰ تاکنون دستخوش فراز و نشیبهای نهادی بوده و با وجود اجماع روبهافزایش درباره ضرورت آن، همچنان با چالشهای جدی در نیروی انسانی متخصص، کیفیت ارائه خدمات و فاصله میان اسناد بالادستی و اجرا مواجه است. در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (۱۳۹۰–۱۴۰۴)، مشاوره مدرسه ظرفیت کلیدی برای تحقق تربیت متوازن در شش ساحت و پاسخ به چالشهای روانی، آموزشی و اجتماعی مدارس محسوب میشود؛ با این حال، وضعیت موجود مدارس با شاخصهای مطلوبی مانند مسئولیتپذیری، کرامت نفس، نظم، کارآفرینی و همدلی فاصله معناداری دارد و مسائل نوپدیدی چون فضای مجازی، ضعف مهارتهای والدینی، آسیبهای روانی–اجتماعی، اعتیاد، خشونت و خودکشی این شکاف را تشدید کرده است. نقش مشاور مدرسه در سه حوزه رشدی–تحصیلی، شغلی و شخصی/عاطفی/اجتماعی تعریف میشود و تحقق استانداردهای خدماتی مستلزم تخصیص ردیف استخدامی و استقرار مشاور تماموقت برای هر حدود ۳۶۰ دانشآموز است. راهبردهای پیشنهادی شامل تثبیت نقش حرفهای مشاوران، سیاستگذاری تخصصی و انگیزشی، بازتعریف هویت حرفهای مشاوران بهعنوان راهبران تحول مدرسه، تقویت تربیت مهارتی در دانشگاهها، و ایجاد تعامل پایدار میان آموزش و پرورش، آموزش عالی و سیاستگذاران برای تبدیل مشاوره به مطالبه عمومی و کاهش شکاف سیاست و اجرا است. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||