| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,117 |
اثربخشی آموزش و تمرینهای تنآرامی بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 6، فروردین 1391، صفحه 65-88 اصل مقاله (36.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| منیر کلانتر قریشی* 1؛ دکتر احمد برجعلی2؛ دکتر عباس زامیاد3؛ دکتر فریبرز درتاج4 | ||
| 1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. | ||
| 2استادیار دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
| 3استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان. | ||
| 4دانشیاردانشگاه علامه طباطبائی. | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرینهای تنآرامی بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانشآموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر (1980) پاسخ دادند. در مرحله بعد گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی یک ساعته (هر هفته 3 جلسه)، تحت آموزش و تمرینهای تنآرامی قرار گرفت (به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد.) پس از پایان جلسات آموزشی، آزمونهای خودسنجی اضطراب زونگ و ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادههای به دست امده با آزمونهای t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش و تمرینهای تنآرامی موجب کاهش میزان اضطراب و افزایش ظرفیت حافظه کاری نوجوانان | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنآرامی ؛ اضطراب؛ حافظه کاری؛ نوجوانی | ||
| مراجع | ||
|
- مجتبی زاده، مجتبی. (1383). بررسی رابطه حافظه کاری و اضطراب و پیشرفت تحصیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. - جاریانی، مژگان؛ ساکی، ماندانا؛ مومنی، ناهید؛ ابراهیم زاده، فرزاد؛ سیدیان، علی. (1390). تأثیر روش آرام سازی پیش رونده عضلانی بر اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی، فصلنامه علمیپژوهشی یافته،13(3). - چراغی، فرشته؛ مرادی، علیرضا؛ فراهانی، محمدتقی. (1387). مطالعه اثر اضطراب صفت و موقعیت پرفشار بر کارآمدی پردازش و عملکرد حافظه فعال؛ مجله علوم رفتاری، 2 (1). - گلی، فرزاد؛ امینی، علی؛ گل آبادی، مجید. (1384). تأثیر تن آرمی بر اضطراب دانشآموزان، دو ماهنامه سلامت تن و روان (دانش یوگا)، 3(14). - هاشم زاده، اعظم؛ گروسی فرشی، میرتقی؛ چلیپانلو، غلامرضا؛ ملکی راد، علی اکبر. (1390). بررسی اثربخشی راهبردهای تنآرامی و توجه گردانی در کاهش اضطراب انواع بیماران قلبی، مجله علمی پژروهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 14(3). - مرادی، علیرضا؛ چراغی، فرشته؛ فراهانی، محمدتقی. (1387). اثر اضطراب و نحوه ارائه تکالیف بر کارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظه فعال، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3 (11). - هروی کریموی، مجید؛ جدید میلانی، مریم؛ رژهة، ناهید؛ ولایی، ناصر. (1383). بررسی تأثیر آموزش تنآرامی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان، مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 14(43). - Alloway, T.P. & Alloway, R.G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106.
- Ashcraft, MH, Kirk, EP. (2001).The relationships among working memory, maths anxiety and performance. Journal of Experimental Psychology: General;130(2).
- Baddeley, AD, Hitch, G. (1974). Working memory. In: G. Bower, Editor, The psychology of learning and motivation, New York: Academic Press; Vol.8.
- Baddeley, AD.(1986). Working memory. London: .Oxford University Press.
- Baddeley, AD. (2007). Working memory, thought and action. Oxford: Oxford University Press.
- Cain, K., Oakhill, J., & Bryant, P. (2004). Children’s reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability and component skills. Journal of Educational Psychology, 96.
- Conrad, A. & Roth, W.T. (2007). Muscle relaxation therapy for anxiety disorders: It works but how? Journal of anxiety, 21.
- Cowan, N., Elliot, E.M., Saults, J.s., morey, C.C., Mattox, S., Hismjatullina, A., Conway, A.R.A. (2005). On the capacity of attention: Its estimation and its role in working memory and cognitive aptitudes. Cognitive psychology, 51.
- Cowan, NM, Fristoe, EM, Elliot, RP, Brunner , Saults, JS. (2006). Scope of attention, control of attention, and intelligence in children and adults, Memory & Cognition, 34.
- Crowe, S. F., Matthews, C., & Walkenhorst, E. (2007). Relationship between worry, anxiety and thought suppression and the components of working memory in a non-clinical sample. Australian Psychologist, 42, 3.
- Curtis, C.A. (2009). The relationship between anxiety, working memory and academic performance among secondary school pupils with social, emotional and behavioral difficulties: A test of processing efficiency theory. Doctoral Thesis, University of Southampton.
- Daneman, M, Carpenter, PA. (1980). Individual differences in working memory and reading, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior ,19 (4), 450–466.
- Derakshan, N., & Eysenck, M. W. (1998). Working memory in high traitanxious and repressor groups. Cognition and Emotion, 12, 697-713.
- Dutke, S., & Stober, J. (2001). Test anxiety, working memory and cognitive performance: Supportive effects of sequential demands. Cognition and Emotion, 15, 3.
- Elliman, N.A., Green, M.W., Pogers, P.J., Finch, G.M. (1997). Processing- efficiency theory and the working memory system: Impairments associated with sub-clinical anxiety. Personality and Individual Differences, 23(1).
- Engle, RW, Kane, MJ. (2004). Executive attention, working memory capacity, and a two-factor theory of cognitive control. In: Ross, B. Editor. The psychology of learning and motivation,NY: Elsevier; Vol.44.
- Estrada, M. (2009). Effect of anxiety on children`s working memory. Published in University of Toronto (Canada). Available in ProQuest.
- Eysenck, M.W.(1979). Anxiety, learning, and working memory: A reconceptualization. Journal of Research in Personality, 13.
- Eysenck, M.W. (1982). Attention and arousal: Cognition and performance. New York: Springer-Verlag.
- Eysenck, M.W., and Calvo, M.G. (1992). Anxiety and performance: The Processing Efficiency Theory. Cognition and Emotion, 6(6).
- Eysenck, M. W., Payne, S., & Derakshan, N. (2005). Trait anxiety, visuospatial processing and working memory. Cognition and Emotion, 19.
- Eysenck, M.W., Drakshan, N., Santos, R. and Calvo, M.G. (2007). Anxiety and cognitive performance: attentional control theory. Emotion (Washington, D.C.), 7.
- Fales, C. L., Barch, D. M. Burgess, G. C.Schaefer, A. (2008). Anxiety and cognitive efficiency: Differential modulation of transient and sustained neural activity during a working memory task. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience, 8(3).
- Fernandez, M.R. (2007). The impact of relaxation training on cognition and academic ability. North central University, 3253087 ,1303.
- Grimley, M., & Banner, G. (2008). Working memory, cognitive style and behavioural predictors of GCSE exam success. Educational Psychology, 28.
- Hadwin, J. A., Brogan, J., & Stevenson, J. (2005). State anxiety and working memory in children: A test of processing efficiency theory. Educational Psychology, 25.
- Hirokawa, E. (2004). Effects of music listening and relaxation instructions on arousal changes and the working memory task in older adults. Journal Music Therary, 41(2).
- Hopko, D.R., Ashcraft , M.H., Kenneth, J., Ruggiero, K.J., Lewis, C. (1998). Mathematics Anxiety and Working Memory: Support for the Existence of a Deficient Inhibition Mechanism. Journal of Anxiety Disorders, 12(4).
- Hudetz, J.A., Hudetz, A.G., Klyman, J. (2003). Relationship between relaxation by guided imagery and performance of working memory. Psychological Reports, 86(1), 15-20.
- Hudetz, J. A., Hedetz, A. G., Reddy, D. M. (2004). Effect of relaxation on working memory and the bi spectral index of the egg. Psychological Reports, 95(1).
- Kane, M.J., Conway, A.R.A., Hambrick, D.Z., Engle, R.W. (2007). Variation in working memory capacity as variation in executive attention and control. In: Conway, A.RA., Jarrold, C, Kane, MJ, Miyake, A, Towse, JN, Editors. Variation in working memory. NY :Oxford.
- MacLeod, C, Donelan, AM. (1993). Individual differences in anxiety and the restriction of working memory capacity. Personality and Individual Differences 15(2).
- Raghubar, K.P.R., Barnes, M., Hecht, S.A. (2010). Working memory and mathematics: A review of developmental, individual difference, and cognitive approaches. Learning and Individual Differences, 20.
- Reinecke, A., Rinck, M., Becker, E.S. (2008). How preferential is the preferential encoding of threatening stimuli?: Working memory biases in specific anxiety and the Attentional Blink. Journal of Anxiety Disorders, 22(4).
- Richards, A.L. (2009). The effects of state anxiety, arousal, and emotion regulation on a working memory task with unpleasant distracters. Published in University of California, available in PreQuest.
- Riding, R.J., Grimley, M., Dahraei, D., & Banner, G. (2003). Cognitive style, working memory and learning behavior and attainment in school subjects. British Journal of Educational Psychology, 73.
- Shackman, A. J., Sarinopoulous, I., Maxwell, J. S., Pizzagalli, D. A., Lavric, A., & Davidson, R. J. (2006). Anxiety selectively disrupts visuospatial working memory. Emotion, 6.
- Sharp, C., Coltharp, H., Hurford, D. & Cole, A.,K. (2000). Increasing mathematical problem-solving performance through relaxation training. Mathematical education Journal, 12 (1).
- Spilberger, C.D. & Vagg, P.R. (1995). Test anxiety: Theory, assessment, and treatment. Philadelphia, PA: Taylor & Francis.
- Subramanya, P. & Telles, S. (2009). Effect of two Yoga-based relaxation technique on memory scores and state anxiety. Biopsychosocial Medicine, 3.
- Unsworth, N. & Spillers, G. (2010). Working memory capacity: Attention control, secondary memory, or both? A direct test of the dual-component model. Journal of Memory and Language, 62(4).
- Valo, S.R. (2008). Working memory in children with anxiety disorders & ADHD: Test of Processing Efficiency Theory. Available in ProQuest.
- Visu-Petra, L., Miclea, M., Cheie, L., Benga, O. (2009). Processing efficiency in preschoolers` memory span: Individual differences related to age and anxiety. Journal of Experimental Child Psychology, 103(1).
- Wolitzky-Tailor, K.B., Telch, M.J. (2010). Efficacy of Self-Administered Treatments for Pathological Academic Worry: A randomized controlled trail. Behavioral Research and Therapy, Article in Press.
- Wood, J., Matthews, A., & Dalgleish, T. (2001). Anxiety and cognitive inhibition. Emotion, 1.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |
||