| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,678 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,808,350 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول علوم بهزیستی دانشگاه کرمان | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 4، مهر 1390، صفحه 70-90 اصل مقاله (223.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| پرستو مصطفی نژاد* 1؛ فریبرز درتاج2 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول دانشگاه علوم بهزیستی کرمان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون میباشد. جامعه آماری، دانشجویان سال اول علوم بهزیستی به تعداد 180 نفر که از این تعداد 30 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری (آزمودنی) انتخاب گردیدند. آزمودنیها پس از گماردن تصادفی به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند و پرسشنامه سلامت روان (گلدبرگ و هیلر) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی آنها اجرا شد. نتایج تحلیل آماری آزمون T نشان دهنده آن است که سلامت روان افراد، اختلال در کارکرد جسمانی و کارکرد اجتماعی بین میانگین نمرات دانشجویان گروه آزمایش و گروه کنترل در پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد و همچنین بین میانگین نمرات اختلال در خواب و اضطراب و افسردگی دانشجویان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معنیداری وجود ندارد به عبارتی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اختلال در خواب و اضطراب و افسردگی دانشجویان تأثیر معنیداری نداشته است. به طور کلی نتایج تحلیل آماری بیانگر آن است که سلامت روان افراد بعد از آموزش مهارت ارتباطی افزایش یافته است (03/0 P<). | ||
| کلیدواژهها | ||
| : ارتباطی؛ سلامت روان؛ دانشجویان؛ اثربخشی آموزش | ||
| مراجع | ||
|
آقاجانی، مریم. (1381). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. برد ج، ایورگینوف ر، هابس ر، کامل اسماعیل م. (1999). ارتباطبیمار- پزشک. ترجمه. قدیری لشجاکانی ف، ذوالفقاری مطلق م. (1378). تهران: کوشیار، 1378. سازمان جهانی بهداشت. (2000). (ترجمه ربابه نوری قاسمآبادی و پروانه محمدخانی. (1379). برنامه آموزش مهارتهای زندگی. تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری. شهیدی، شهریار و حمدیه، مصطفی. (1381). اصولومبانیبهداشتروانی، تهران: سمت. نوربالا، احمدعلی و همکاران. (1380). نگاهیبرسیمایسلامترواندرایران، تهران: مؤلّف. طارمیان، فرهاد و دیگران. (1379). مهارتهای زندگی، چاپ سوم، تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت. غضنفری، فیروزه و قدم پور، عزت الله. (1387). بررسیرابطهراهبردهایمقابلهایوسلامتروانیدرساکنینشهرخرمآباد. ناصری،حسین؛ نیکپرور، ریحانه. (1383). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان. دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
منابع لاتین Lazarus, A .A .(1971). Behavior therapy and Beyond. New York: Mc Graw –Hill. Lazarus RS ‚Kanner AD‚ Folkman S. (1980). Emotions: A congnitive –phenomenological analysis. In plutchik R and Kellerman H. Emotion: Theory‚ research and experience‚ New York: Academic. Mc Donald. M. L. (1975). Teaching. Psychotherapy: Theory, Research and practice – volume 12. Mac Donald L., Bradish, D. C., Billingham, S., Dibble, N.and Rice, C. (1991).Families and schools together: An innovative Substance abuse prevention program.Social work in Education, (3)2 Singh, H., Mustapha, N. (1994). Some factors associated with Substance abuse among Secondary school Students in Trinidad and Tobago. Journal of drug Education, 24(1).
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,451 |
||