| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,991 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,334,790 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,931,639 |
اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگیزدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبکهای هویت دانشجویان | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 3، تیر 1390، صفحه 104-119 اصل مقاله (218.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان نیکنام* 1؛ عباسعلی اللهیاری2؛ کاظم رسول زاده طباطبایی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی رودهن | ||
| 2استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگیزدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبکهای هویت میباشد. از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت 67 نفرکه دارای سبکهای هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی در12 جلسه یک ساعت ونیمه تحت درمان و پس از یک دوره سه ماهه مجدداً موردپیگیری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل نشان داد که تنیدگی ادراک شده گروه آزمایش بطور معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است. همچنین یافتهها در مورد سبکهای هویت نمایانگر این بود که بر تنیدگی تأثیر داشته است اما سبکهای هویت نتوانستهاند تأثیر معناداری در اثر بخشی آموزش تنیدگی زدایی بر تنیدگی ایجاد کند. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندۀ پایداری تغییرات ایجاد شده است. ارزیابی و تفسیر رویدادها در تعیین میزان تنیدگی نقش مهمی دارند و روش درمانگری به شیوه آموزش تنیدگیزدایی با تأکید بر تغییرات شیوههایی که درآن فرد «خود» را مورد خطاب قرارمیدهد بر تنیدگی مؤثر است همچنین هویت نیز به عنوان معیاری نسبتاً پایدار از یگانگی خود بر تنیدگی تأثیر دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درمانگری به شیوه تنیدگیزدایی؛ تنیدگی ادراک شده؛ سبکهای هویت | ||
| مراجع | ||
|
فروزنده، نسرین؛ دل آرام، نرگس. (1382). بررسی تأثیر رفتار درمانی شناختی بر روشهای مقابلهای دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 5(3) 34-26. جان بزرگی. مسعود، نوری. ناهید، (1382). شیوهی درمانگری اضطراب و تنیدگی، تهران: انتشارات سمت. کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، گرپ، جک. (1997). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتار، روانپزشکی بالینی، ترجمه نصرت الله پور افکاری. (1376). ج 1 و 2، تهران: انتشارات شهراب. پیری، لیلا، شهرآراری، مهرناز. (1384). بررسی رابطه میان سبکهای هویت، ابزار وجود و سبکهای مقابله. فصل نامهی علمی پژوهشی مطالعات روانشناسی فارسی نژاد، معصومه. (1383). بررسی سبکهای هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر پایهی دبیرستان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. محسنی، نیک چهره. (1385). نظریهها در روانشناسی رشد. تهران: نشر پردیس امیدیان، مرتضی. (1388). هویت از دیدگاه روانشناسی، یزد دانشگاه یزد هیلز، دایان. (1384). راههای مقابله با استرس، ترجمه نریمان خباز. تهران: نشر ریحان ساراسونایرونجی؛ ساراسونبارباراآر. (2008). روانشناسی مرضی بر اساس .DSMIII – R ترجمه نجاریان بهمن؛ اصغری مقدم محمد علی؛ دهقانی محسن(1387). چاپ پنجم، تهران، انتشارات رشد. بیابانگرد، اسماعیل. (1386). روانشناسی نوجوانان، چاپ یازدهم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. برجعلیلو، نسرین. (1383). تفکر انتقادی، سبک های هویت و تعهد هویت: پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه سوم دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
منابع لاتین Allen RJ. (1983). Human stress. In: Allen RJ. Nature and control.: From Burgess Publishing Company.Minneapolis: USA, 55. Mazure CM. (1995). Dose stress cause psychiatric illness: From American Psychiatric Press. Wasington:USA,234-7. Meichenbaum, D. (2005). Trauma and suicide: A constructive narrative perspective. In T. E. Ellis (Ed.), Cognition and suicide: Theory, research and practice Meichenbaum, D. (2007). Stress inoculation training: A preventative and treatment approach. Retrieved from: Kleinke CH. (1998). Coping with life challenge: From Books /co Publishing Company. NewYork: USA, 2nd ed. 1324. Tery DJ. (1994). Determinants of coping: the role of state and situational factors. J PersSocPsychol, 66:895-910. Miller, S. m. 8 o’Leary, A. Cognition/stress/health. Ink. S. dobson& P.c. kendall (Eds). (1993). Psychologys cognition (P. P. 159-189). New york. Academic press. Inc. Hains,A. H. (1992). A stress inoculation training :program for adolescents in a high school setting.journal of adolescence .V15.P 163-175 Besonsky .M. D. (2003). Identity status processing style and the transaction to university .journal of adolescence research.15 ,81-98. Berntsen , D. Pitt, D, C, R. (2008). The centrality of event scale: A measure of integrating a trauma into one’s identity and it’s relation to post – traumatie stress disorder symptoms. Behaviour research and therapy, V44, P: 219-231. Cohen. S; Kamarck. T; Mermelstein. R. (1983). Aglobal measure of perceived stress. Journal ofhealth and social behavior. 24 (December)396-384. Sharp,P. A. willham,G.H.hussey,J. R. (2007). A randomized study of the effect of massage therapy compared to guided relaxation on well-beig and stress among older adult .Complemenatry therapies in medicine,v15.p 157-163 Sheey,R.Horan,J. J. (2004). Effect of stress inoculation training for first tear student. International Journal of stress management.V11 p 41-55 Schiraldi,G. R. and Brown, S. L. (2001). Primary prevention for mental health: Results of an exploratory cognitive-behavioral college course. Journal of Primary Prevention 22:55–67 Adams Gault,G. A. (2005). Identity style, acculturation strategies and employment status of formally educated foreign-born african women in the united states. Doctoral Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University. Retrieved from: scholar.lib.vt.edu/.../Glynis_Anna_Adams_Gault_Dissertation010506.pdf Lehrer,P. M.; Woolfolk,R. L. (2007). Principles and Practice of Stress Management (3rd Edition). Guilford press.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,790 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 744 |
||