| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,985,383 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,776,211 |
مطا لعـه عوامـل تأثیرگـذار بر بکارگیری شیوههای نوین تدریس توسط معلَمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 85- 1384 | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 9، مهر 1386، صفحه 131-167 اصل مقاله (268.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حمزه آقاملایی* 1؛ دکتر مهران فرج الهی2 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران | ||
| چکیده | ||
| این تحقیق به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بکارگیری شیوههای فعال تدریس توسط معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان انجام گرفته است. جامعـه آماری این تحقیق شامل کلیـه معلمان استخـدام رسمی، حق التدریس و پیمانی یا قراردادی مقطع ابتدایی شهرستان گرگان به تعداد1300 نفرمیباشد. حجم نمونه براساس جدول مورگان و متناسب با جامعه آماری و از طریق نمونـهگیری تصادفی به تعداد 297 نفر به تفکیک جنسیت (155 معلم مرد و 142 معلم زن) در نظر گرفته شده است. طرح تحقیق از نوع توصیفی (پیمـایشی) و ابزار اندازهگیری آن پرسشنـامه محقق ساخته است که با استفاده از رایـانه- بستـه نرم افزاری spss، ضـریب همبستگی بین نمرات دو بار اجرای آزمون عدد613/0 برآورد شده است. برای تجزیـه و تحلیـل یافتهها ازآمـار تـوصیفی (فـراوانی، درصد، جـدول و نمـودار ) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن) استفاده شد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهدکه: 1- بین ویژگیهای فردی معلمان و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد. 2- بین عوامل اداری و ساختاری و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری دارد. 3- بین عوامل و ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معلمان و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد. 4- بین عوامل و شیوههای ارزشیابی و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : تدریس؛ روش تدریس؛ روش نوین تدریس؛ معلم؛ مقطع ابتدایی؛ شهرستان گرگان | ||
| مراجع | ||
|
ان .ال. گیج. (1968). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات مدرسه، (1373). باباخانی حمید.(84-1383). بررسی میزان بکارگیری روش فعال تدریس در درس فیزیک (1) و موانع موجود در آن وبیان راهکارهای عملی کاربست این روش در شهرستان شاهرود. بازرگان، عباس، سرمد، زهره و حجازی، الهه. (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. نشر آگاه. تدریس حسنی، علی.(1379). بررسی راه های ایجاد و افزایش انگیزه معلمان به منظور بهبود کیفیت امر آموزش معلمان استان گیلان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان گیلان. حقیقتی، رضا. (82- 1381). بررسی موانع بکارگیری کتب روشها و فنون تدریس در فرایند تدریس از دیدگاه معلمان و مدیران شهرستان کردکوی. پایاننامه کارشناسی ارشد مرکز مدیریت دولتی مازندران. رحال زاده، رضا. (1375). روش شناسی تدریس. تهران: انتشارات ترمه. روحانی، رقیه. (1383). رویکردهای نوین تدریس در علوم پایه. کیمیای مازندران، سال اول، شماره1 تابستان. – صفـدری ،عبدالمحمـد. (1382). شناخت موانـع و مشکلات کـاربرد روش هـای فعـال تدریس در مدارس استان لرستان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان. ضیایی، غلامعلی. (1382). رابطه سبک مدیریت با میزان کارآیی معلمان دوره ابتدایی در شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشدمرکز آموزش مدیریت دولتی مازندران. فروتن، عبدالحکیم. (1383). راهکارهای ترغیب معلمین به استفاده از شیوه های فعال تدریس با توجه به امکانات موجود. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان گلستان. فضلی خانی، منوچهر. (1378). روشهای فعال تدریس در برنامههای پرورشی. تهران: انتشارات تربیت. قاسم پور دهاقانی، علی. (1383). بررسی موانع و مشکلات دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در بکارگیـری روش هـای تدریس فعال. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. محمودی ،فیروز. (1381). بررسی رابطه ویژگی های فردی دبیران با کیفیت آموزشی آنها و پیشرفت تحصیلی فراگیران دوره متوسطه شهر تبریز با تاکید بر روش فلندرز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی، تبریز. مقدم ،بدری. (1379). کاربرد روان شناسی در آموزشگاه. نشر سروش: چاپ هفتم. وحدتی همت، شکوفه. (82- 1381). بررسی عوامل بکارگیری روش های فعال تدریس دردوره متوسطه استان همدان. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان همدان. یادگارزاده، غلامرضا. (1378). روش های فعال تدریس ،ضرورت ها ،دیدگاه ها و پژوهشها. رشد تکنولوژی آموزشی، شماره118، صص 5-3.
Borich, Gary D,: The Appraisal of Teaching; Addison-Wesley,1977, Active teaching for highercognitive learningsTobin,K,and others( 1988)- . Science education vol.10.mar Science, hnternational journalof Meril C .Wittrock other .Hand book of Research on Teaching -p.6 (U.S.A: Macmillan.3Ed,1966) Joyce,Bruce,etal.(1992) , Models of Teaching(3 rd Edition) : Hall Tnternational,Inc Jacobsen,Eggen,Methods for Teaching , ohio :Bell & Howell comoany,1981. www.lorestane.ir/news/peintversion.aspx?NewsId=1364 http://217.218.26.132/semnan/orgtemp_page.aspx?pgid=15# htm2-84 http://mcs.ir/kimia Htm1 sts/abstracts 90/edu/thirteen - http://www.ui.ac.ir/grd http://www.tabrizu.ac.ir/faculties/F-Education/index-edu | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,745 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,586 |
||