| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,937 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,004,521 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,787,744 |
ویژگیهای روانسنجی آزمون محقق ساخته هوش کلاسیک | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 10، دی 1386، صفحه 98-116 اصل مقاله (192.89 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه پورفریدونی* 1؛ دکترابولفضل کرمی2؛ دکترنورعلی فرخی3 | ||
| 1کارشناس ارشد مشاوره | ||
| 2- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به منظورتهیه مقیاسی برای ارزیابی هوش دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران انجام گرفته است.این مقیاس براساس نظریه ترستون تدوین شده است. سؤالها به منظور سنجش هفت عامل هوشی؛ توانایی کلامی، سیالی کلامی، توانش عددی، سرعت ادراک، حافظه، استدلال قیاسی و درک فضایی طراحی شده است، این سؤالها براساس تعاریف هریک از ابعاد، از میان مجموعه آزمونهای بدست آمده ازمنابع و کتب موجود در زمینه آزمونهای هوش گردآوری و با توجه به مسائل فرهنگی و عامل هوشی موردسنجش تغییراتی در آنها اعمال شد. مقیاس نهایی در ابتدا روی 50 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران در سه پایه تحصیلی اجرا شد. پس از اینکه روایی و پایایی اولیه آزمون مورد تأیید قرار گرفت، به منظور انتخاب گروه نمونه برای اجرای اصلی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. فرم نهایی آزمون بر روی 513 نفر از دانشآموزان (277دخترو236پسر) شهر تهران اجرا شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS.11 تجزیه و تحلیل شد. پایایی آزمون با استفاده از روش بازآزمایی، دو نیمه کردن و کودرریچاردسون موردبررسی قرار گرفت، و برای تعیین روایی آزمون از روش روایی محتوایی، روایی ملاکی (روایی هم زمان)و روایی سازه (روایی افتراقی، همسانی درونی و تحلیل عاملی) استفاده شد. ضریب پایایی آزمون با استفاده از روشهای فوق به ترتیب 85/0، 75/ 0و87/0بدست آمد. ضریب روایی پیش بین 89/0وضریب روایی همزمان با ریون 52/0بدست آمد. با توجه به معناداری T به دست آمده از مقایسه دو گروه تیزهوشان و دانشآموزان عقبمانده روایی افتراقی مقیاس نیز مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل عاملی به منظور تحلیل عوامل آزمون انجام گرفت. آزمون هوش کلاسیک هفت عامل نظریه ترستون را تأیید میکند.کلیه ضرایب بدست آمده از لحاظ آماری معنیدار میباشد.ر | ||
| کلیدواژهها | ||
| : هوش؛ هنجاریابی؛ ویژگیهای روانسنجی؛ پایایی؛ روایی | ||
| مراجع | ||
|
آناستازی،آن.(1371). روانآزمایی. ترجمه محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1984). ثرندایک.(1369). روانسنجی کاربردی. ترجمه حیدرعلی هومن. تهران:انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1982). چاپاری، ثریا. (1374). هنجاریابی و پایایییابی آزمون ماتریس پیشرونده ریون. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. دلاور، علی. (1382).احتمالات و آمارکاربردی در روانشناسی وعلومتربیتی. تهران: انتشارات رشد. دلاور، علی. (1377). مقدمهای بر تحلیل عاملی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. سرمد،زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1379).روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (چاپ سوم) انتشارات سهامی کتابهای جیبی. سیف، علی اکبر. (1382).روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی (چاپ ششم). تهران: انتشارات آگاه. شریفی، حسنپاشا. (1379). نظریهها و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات رشد. شریفیان، علی. (1376). هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون برای دانشآموزان 14 -12 سال شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. شعاری نژاد، علی اکبر (1371).درآمدی بر روانشناسی انسان. تهران: انتشارات آزاده. شویر، ل، ا. (1368).تهیه آزمونهای پیشرفت تحصیلی. ترجمه حمزه گنجی. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،1991). کرلینجر، فرد،آن. (1376). مبانی پژوهش در علومرفتاری. ترجمه: حسنپاشا شریفی. تهران: انتشارات آوای نور. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی1979). کرمی، ابوالفضل.(1382).کاربرد آزمونهای روانی. تهران: انتشارات روانسنجی. مارنات، گری.(1374).راهنمای سنجش روانی جلد اول.ترجمه حسن پاشا شریفی. محمدرضا نیک خو. تهران: انتشارات رشد. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی1979). مهاجر،یحیی.(1376).هنجاریابی مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای دانش آموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. مهدی ولوجردی، مریم. (1379).بررسی پایایی وپایایی فرم الف نسخه سوم آزمون هوش غیر کلامی (Toin-3)(پایاننامه کارشناسیارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. هومن، حیدرعلی. (1380). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات نشر پارسا.
Aiken ,Lewis R.)1985(. assessment .Massachusetts:Allyn&Bacon Inc. Cronbach L .J .(1990).Essential of psycological testing. Newyork . harper and row.Kline, Paul. (1991).Intelligence, The psycometric view .Londen: Routlege. Soamitan .Hamilton.(1997). Psychological testing .Newyork .harper and row. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,052 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,206 |
||