| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,473,344 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,581 |
بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دخترمقطع متوسطه | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 12، تیر 1387، صفحه 1-21 اصل مقاله (175.93 K) | ||
| نویسندگان | ||
| دکتر بهرامعلی قنبری هاشم آبادی* 1؛ مهرنسا شهابی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی | ||
| چکیده | ||
| هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی پرورش تفکر انتقادی بر مهارتهای حل مسأله و عزت نفس دانشآموزان و ارائه پیشنهادهایی براساس یافتههای پژوهش به روان درمانگران، مشاوران، برنامهریزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان میباشد. این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است و سؤال اصلی آن این است که آیا آموزش تفکر انتقادی به افراد گروه آزمایش، باعث افزایش مهارتهای حل مسأله و عزت نفس در آنان میگردد. جامعهآماری پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان کلاله میباشند که روی 80 نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروه بودندآزمونهای عزت نفس، حلمسأله و تفکرانتقادی اجراگردید و از بینافرادی که نمرهپایینی در این سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر)، تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند. افراد گروه آزمایش در10 جلسه 2 ساعتی (هر هفته یک جلسه)، جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمایش وکنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون از لحاظ آماری مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده است. از مجموع یافتههای بدستآمده ازآزمودنیها و اجرای t همبسته و مستقل نتیجهمیشود که فرضیههای پژوهش تأیید شده و به نظر میرسدکه آموزش تفکر انتقادی به افرادگروه آزمایش موجب افزایش میزان عزت نفس و مهارتهای حل مسألۀ آنان شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر انتقادی؛ عزت نفس؛ حل مسأله | ||
| مراجع | ||
|
اکبری حقیقی نژاد، عبدالحسین .(1369). تأثیر سطح کلاس وجنسیت بر رشدتفکر منطقی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). شیراز: دانشگاه شیراز. بابامحمدی، حسن و خلیلی، حسین .(1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23. دوبونو، ادوارد .(1379). شش کلاه تفکر .ترجمه آذین ایزدی فر. تهران: انتشارات پیک بهار. شریعتمداری، علی .(1375). «تفکر و تفکر انتقادی و تفکر خلاق». فصلنامه علمی، فرهنگی فرهنگستان علوم. تهران: فرهنگستان علوم، سال سوم، شمارۀ سوم. شعبانی، حسن .(1378). تأثیرروش حل مسأله به صورت کار گروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی شهرتهران. (پایان نامۀ دکتری). تهران: دانشگاه تربیت مدرس. طباطبایی، محمود؛ طالبیان شریف، جعفر و جلالی تهرانی، محمود .(1375). رابطه بین شرایط ارزشمندی، تفکرات غیرمنطقی وعزت نفس درمیان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد. صالحی فدردی، جواد .(1373). «اثرتعدد نقش و احساس رضایت از آن بر میزان عزت نفس و فشار روانی در دبیران زن». (پایان نامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه تربیت مدرس. عباسی، عفت .(1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعهشناسی در دوره متوسطه در سال تحصیلی80- 1379. (پایان نامه دکتری). تهران: دانشگاه تربیت معلم. فتحی واجارگاه،کوروش .(1377). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: ایران زمین. فقیهی، فاطمه .(1378). اصلاح برنامههای درسی، پرورش مهارتهای فکری. فصلنامه تعلیم و تربیت. تهران: سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش، سال پانزدهم، شماره 3. گرگری، رحیم بدری و فتحی آذر، اسکندر .(1386). «مقایسه تأثیر یادگیری مبتنی برحل مسأله گروهی و آموزشسنتی بر تفکرانتقادی دانشجو معلمان». مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره هشتم، شماره دوم، صص 41-27. مایرز، چت(بی تا). آموزش تفکرانتقادی. ترجمه خدایارابیلی(1374). تهران: انتشارات سمت. محمدیاری، اشرف .(1384). رابطه تفکر انتقادی مدیران گروههای آموزشی با مدیریت تغییر سازمانی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. نصری، مریم .(1383). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برافزایش میزان عزت نفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد: دانشگاه فردوسی.
Bensley, D. A. (1998). critical thinking in psychology. United States of America: Brooks/cole publishing company. Ennis, R. (1989). critical thinking and subject specificity: clarification and needed research. Educational Researcher, 18. Kurfiss, J. G. (1998). critical thinking, theory, research, practice, and possibilities Washington, ERIC. Lumsdaine, E. (1995). creative problem solving. Michigan, MC Graw- Hill, Inc. Lipman, M. (1998). critical thinking-what can I be?. Educational Leadership. Volume 46, Number 1. Paul, R. Bloom's taxonomy and critical thinking instruction. Educational Leadership. Volume 42, Number 8. Perkins, C. & Murphy, E. (2006). Identifying and measuring individual engagement in critical thinking in online discussions: An exploratory case study. Educational Technology and Society, 9 (1), 298-307. Richmond. J. E. D. (2007). Bringing critical thinking to the education of developing country professionals. International Education Journal, 8 (1), 1-29. Suliman, W. A. & Halabi, J. (2006). Critical thinking, self-Steem, and state of anxiety of nursing students. Nurse Education Today.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,266 |
||