| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,776 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,080 |
بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 12، تیر 1387، صفحه 144-163 اصل مقاله (168.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی عبدی* 1؛ سعید آریاپوران2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و دانشجوی دکتر برنامه ریزی درسی | ||
| 2دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند و مقیاسهایاسترسادارکشده کوهنوهمکاران (1983) و سبکهای مقابلهای موس (1993) را تکمیلکردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرسادارکشده مثبت با سبکهایمقابله تجزیه و تحلیلمنطقی، جستجویراهنمایی و حمایت، ارزیابینوین و مثبت و حلمسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی، جستجوی راهنمایی وحمایت، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری، همبستگی منفی و بین استرسادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کنارهگیری همبستگی مثبت و معنیدار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراکشده مثبت با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی، و تخلیه هیجانی، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخ های اجتنابی، کنارهگیری و تخلیههیجانی همبستگیمثبت بدستآمد. نتایجهمبستگی نشانداد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرسادراکشده مثبت با عملکردتحصیلیهمبستگیمثبت و فقط در دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده منفی با عملکرد تحصیلی همستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین راهبردهای مقابله ای تجزیه و تحلیل منطقی و جستجوی راهنمایی و حمایت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار و بین راهبرد مقابلهای جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری با عملکردتحصیلی رابطهمنفی و معنیدار و در دانشجویانپسر بینراهبردهای مقابلهای تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین مثبت و حل مسئله با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و بین راهبردهایمقابلهایاجتنابشناختی و تخلیههیجانی با عملکردتحصیلیرابطه منفی وجودداشت. نتایجتحلیلرگرسیون چند متغیری نشان داد که هم در دانشجویاندختر و هم در دانشجویانپسر استرسادراکشده مثبت به صورت مثبت، قویترین متغیر برای پیشبینی عملکرد تحصیلی بوده است. همچنین قوی ترین متغیرها برای پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر به ترتیب سبکهای مقابلهای کنارهگیری، جستجویراهنمایی و حمایت، جستجوی پاسخهای اجتنابی و تجزیه و تحلیلمنطقی و در دانشجویانپسر بهترتیب سبکهایمقابلهای حلمسئله، تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین و مثبت و تخلیه هیجانی بودهاند | ||
| کلیدواژهها | ||
| : سبکهای مقابلهای؛ استرسادراک شده؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. چاپ اول، پورافکاری،نصرت الله. (1380). فرهنگ جامع روانشناسی ـ روانپزشکی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر خیر، محمد؛ سیف، دیبا. (1380). بررسى رابطه مهارتهاى مقابله با استرس و برخى از عوامل جمعیت شناختى با پیشرفت تحصیلى دانشجویان، اولین سمینار بهداشت روانى دانشجویان، دانشگاه تهران. دادستان ، پریرخ. (1380). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، چاپ چهارم، جلد اول، تهران؛ انتشارات سمت. نریمانی، محمد؛ آریاپوران، سعید. (1385) بررسی فشارزاهاى روانى- اجتماعى و راهبردهای مقابله ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلى در دانشآموزان دختر. مجله تازه های روانشناسی.
Alspach, G. (2000). Another nursing shortage wake-up call??? Hel-l-l-l-o-o-o-o!! Critical Care Nurse, 20 (6), 8.
Cox, T., (1978). Stress. Macmillan. London.
Goosen, G. M., & Bush, H. A. (1982). Adaptation; A feedback process. In D. C.
Sutterly & G. F. Donnelly (Eds.), Coping with Stress: A Nursing Perspective (pp.
19-34). United States of America: Aspen Systems Corporation.
Hirsch, H. K., & Ellis, J. B. (1996). Differences in life stress and reasons for living among college suicide ideators and non-ideators. College Student Journal, 30(3), 377-387.
Hudd, S. S., Dumlao, J., Erdman-Sager, D., Murray, D., Phan, E., Soukas, N., &Yokozuka, N. (2000). Stress at college: Effects on health habits, health status andself-esteem. College Student Journal, 34(2), 217-228
Jimerson,. S,. Egeland. B,. Srufe,. A., & Carlson,. B.(2000). A Prospective Longitudinal Study of High school Dropouts Examining Multiple Predictors Across Development. Journal of School Psychology. 38 (6), 525-549.
Lazarus, R. (1977). Cognitive and copy processes in emotion. In R. Lazarus & A. Monat (Eds.), In Stress and Coping: an Anthology. New York: Columbia University Press.
Mimura, C.M., & Griffiths, P.(2004). A Japanese version of the perceived stress scale. International Journal of Nursing Studies, 41(4): 379 - 85.
Misra, R., McKean, M., West, S., & Russo, T. (2000). Academic stress of college students: Comparison of student and faculty perceptions. College Student Journal, 34 (2), 236-246.
Moos, R. H. (1993). Coping Responses Inventory A Measure of Approach and Avoidance Skills. In C. P. Zalaquett & R. J. Wood (Eds.), Evaluating Stress A Book of Resources (pp. 51-65). Lanham, Maryland: Scarecrow Press, Inc.
Pengilly, J., & Dowd, T. (2000). Hardiness and social support as moderators of stress. In Journal of Clinical Psychology (6th ed., Vol. 56, pp. 813-820). United States:
Walton, Robin L. (2002). A Comparison of Perceived Stress Levels and Coping Styles of Junior and Senior Students in Nursing And Social Work Programs. Huntington, West Virginia.
Whitman, N. (1985). Student Stress: Effects and Solutions. Retrieved August 7, 2001, from ERIC Digest 85-1. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,850 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,077 |
||