| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,809,203 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,995,459 |
بررسی کــارکـردهای اجـــرایی استـــدلال، بـــرنامه ریزی ـ سازماندهی و حافظـۀ کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 5، فروردین 1391، صفحه 21-42 اصل مقاله (261.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مژده جانه* ؛ صغری ابراهیمی قوام؛ حمید علیزاده | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر مقایسۀ کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی ـ سازمان دهی و حافظۀ کاری در دانشآموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال ریاضی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعۀ آماری شامل، دانشآموزان دختر مقطع دبستان با و بدون اختلال ریاضی شهرستان تهران است. 60 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با و بدون اختلال ریاضی در مقطع سنی 8 تا 11 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از آزمونهای کی مت، آزمون آندره ری و خرده آزمونهای تشابهات و حافظۀ عددی وکسلر کودکان استفاده شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نشان داد که این کودکان در کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری با گروه عادی تفاوت داشتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: بین دو گروه کودکان عادی و دارای اختلال ریاضی در متغیرهای وابسته ترکیبی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری تفاوت معنیداری مشاهده میشود. برای تعیین معنادار بودن نتیجۀ نهایی از تصحیح بفرونی استفاده شد که سطح معناداری را که 05/0 بود به 4 تقسیم نمودیم. مقدار 0125/0 شد و برای آزمون معناداری مدنظر قرار گرفت. نتیجه گیری: با توجه به نظریهها و تحقیقات انجام شده در حوزههای مورد بحث و با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان نتیجهگیری نمودکه، بین عملکرد استدلال، حافظۀ کاری و برنامه ریزی ـ سازماندهی دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت وجود دارد. البته این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی شامل استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظه کاری را مورد بررسی قرار داد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرار گیرند . | ||
| کلیدواژهها | ||
| کارکردهای اجرایی؛ استدلال؛ برنامهریزی ـ سازمان دهی؛ حافظهکاری؛ اختلال ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی ارجمندنیا، علی اکبر. (1386). تأثیر راهبردهای مرور ذهنی و برنامهریزی بر عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با نارسایی در ریاضیات و نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی (پایاننامه دکتری). بریس، نیکلاس؛ کمپ، ریچارد؛ سنگلار، رزمری. (1384). تحلیل دادههای روانشناسی با برنامهSpss ویرایشهای 8 و 9 و 10 و 11، ترجمۀ خدیجه آرین و علی صمدی؛ نشر دوران. بهرامی، هادی. (1381). آزمونهای روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی)؛ تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. دلاور، علی. (1384).احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی؛ چاپ یازدهم، تهران: انتشارات رشد. رمضانی، مژگان. (1379). برنامههای ترمیمی در فراگیری دانشآموزان حساب نارسا، چاپ اول، انتشارات وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش و پرورش استثنایی. زارعی، طهمورث. (1373).هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان (تجدیدنظر شده 1974 (Wisc-R) بر روی دانش آموزان ده ساله شهر تهران، دانشگاه تهران. علیزاده، حمید. (1385). رابطۀ کارکردهای اجرایی عصبی ـ شناختی با اختلالهای رشدی، تازههای علوم شناختی، سال 8، شماره 4، 1385، صص 70 – 57. علیزاده، حمید؛ زاهدی پور، مهدی. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی؛ تازههای علوم شناختی، سال 6، شماره 3 و4. گنجی، حمزه. (1381)، آزمونهای روانی مبانی نظری و عملی، چاپ هشتم، انتشارات آستان قدس. لرنر، ژانت. (1384). ناتوانیهای یادگیری، ترجمۀ عصمت دانش، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. محمداسماعیل، الهه. (1377).انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی [دولتی]. میر مهدی، سید رضا. (1386). تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی و روش آموزش بیان نوشتاریبهبود عملکرد در ریاضیات، خواندن و بیان نوشتاری دانشآموزان پایۀ چهارم با اختلالات یادگیریبر E . R؛ دانشگاه علامه طباطبایی (پایان نامۀ دکتری). میر هاشمی، مالک. (1371). هنجاریابی آزمون تصاویر در هم آندره ری در دانش آموزان 15-7 سال و بزرگسال شهر تهران، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
منابع لاتین Andersson, Ulf . (2008) . Mathematical competencies in children with different types of learning difficulties. Journal of Educational Psychology. 2008 Feb Vol 100(1) 48-66. ©2008 American Psychological Association.
Brown, Thomas. E. (2006).Executive Functions and Attention: Deficit Hyperactivity Disorder. Yale University, USA. International Journal of Disability, Development and Education Vol. 53, No. 1, March 2006, pp. 35–46.
Decker , Scott L . Hill , Scott K . Dean , Raymond S. (2007). Evidence of construct similarity in executive functions and fluid reasoning abilities .International Journal of Neuroscience, Vol 117, Issue 6 June 2007 , pages 735 - 748 .
Decaire , Michael . (2006) . Assessment of Executive Functioning in Psychoeducational Domains CPA, Clinical Measurement Consultant Harcourt Assessment / PsychCorp 1-866-335-8428 michael_decaire@harcourt.com .http://www.harcourtassessment.ca http://psychoed.thedatabase.org
DSM IV. (1994).Diagnostic and Statistical manual of mental disorder.(4th.ed.). Washington DC: APA.
Emick , J .(2005) . Association between Formal Operational Thought and. Welsh Executive Function as Measured by the Tower of Hanoi-Revised. Elsevier Customer Service Department . 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, FL 32887-4800. Tel: 877-839-7126 (Toll Free); Fax: 407-363-1354 usjcs@elsevier.com.
Endlich , Norman Andrew . (2001) . An Investigation of the Nexus Between Strategic Planning and Organizational Learning . Dissertation for PhD . Title page for ETD etd-12082001-151605
Garnett , Kate . (1998). Math Learning Disabilities. Division for Learning Disabilities . Journal of CEC (1998) . ©2008 WETA. All Rights Reserved . www. ldoline .org.mhtGathercole , Susane . Alloway , Tracy P. Kirkwood , Hannah J . Elliott , Julian G .Holmes, Joni . Hilton , Kerry A . (2007) .Attentional and executive function behaviours in children With poor working memory , Learning and Individual Differences. 18(2008) 214–223.www.sciencedirect.com. www.elsevier.com
Kaneda , Mizuki . Osaka, Naoyuki .(2008) . Role of anterior cingulated cortex during semantic coding Inverbal working memory. Journal of NeuroscienceLetters 436(2008)57–61 . www.elsevier.com/locate/neulet.
Loftiz , W Christopher . (2004).An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Dissertation for PhD . university of florida .
Levine , Mel .(2008) . The realization and utilization of organization . All kinds of minds.
Masterson, j.evans, Julie. lea, Helen . aloia , mark . (2008) . verbal analogical reasoning in children with language – learning disabilities; ASHA . www.elsevier.com.
McCloskey, George . (2008). Executive Functions: Definitions, Assessment and Education/ Intervention, Philadelphia College of Osteopathic Medicine (ppt) gmccloskz@aol.com or georgemcc@pcom.edu.
McCloskey, George .(2008). Executive Function and Motivation – Motivating the Unmotivated . http://cliotech.blogspot.com/
McCloskey , George .(2007). Executive Functions: Definitions, Assessment, and Education/Intervention, georgemcc@pcom.edu.
Mu¨ller , Ulrich . Sokol , Bryan . Overton , Willis F . (1999) . developmental Sequences in Class Reasoning and Propositional Reasoning . Journal of Experimental Child Psychology 74, 69–106 (1999) . Article ID jecp.1999.2510, available online at http://www.idealibrary.com on
National Center for Learning Disabilities, Inc. (2008) . Executive Function Fact Sheet . http.//www.ncld.org/content/view/302/326
National Center for Learning Disabilities. (2006). Dyscalculia . Copyright 2007 National Center for Learning Disabilities , Inc. www. ldoline .org.mhtNational Center for Learning Disabilities . (2006). Dyscalculia: A Quick Look . Copyright 2008 National Center for Learning Disabilities, Inc. www. ldoline .org.mhtPARENTING Magazine. (2003).Help Kids Get Organized . Copyright ©2008TWEAN News Channel Of Austin, L.P. D.B.A. News 8 Austin . Http.//Www.Tipit.Net
Rubinsten, Orly. Henik, Avishai. (2006). Double Dissociation of Functions in Developmental Dyslexia and Dyscalculia. Journal of Educational Psychology . (2006) Nov Vol 98(4) 854-867.
Sluis , Sophie van der . de Jong , Peter F . van der Leij , Aryan .(2006) . Executive functioning in children , and its relations With reasoning, reading, and arithmetic . Journal of Intelligence 35 (2007) 427–449 . www.sciencedirect.com.
Sutton, Amy M. (2007) . Executive function in the presence of sleep disordered breathing. Dissertation for PhD . the College of Education Georgia State University.
Stanberry, Kristin . (2008). Executive Function: A New Lens through which to View Your Child, © GreatSchools Inc . All Rights Reserved. Originally created by Schwab Learning, formerly a program of the Charles and Helen Schwab Foundation.www. SchwabLearning_org.mht.
Twamley , W Elizabeth . Palmer, W. Barton , Jeste V Dilip . Taylor , J Michael . Heaton , K Robert. (2006) . Transient and executive function working memory in schizophrenia, Journal of Schizophrenia Research 87(2006)185–190. www.sciencedirect.com . www.elsevier.com/locate/lindif
Ward , Sarah . Executive Function Skills . (2007). CCC-SLP, SPED PAC Presentation. o.mel@verizon.net . www.executivefunctiontherapy.com
Wright , Christina C. (1996). Learning Disabilities in Mathematics. ©2008 WETA. All Rights Reserved , www. ldoline .org.mht | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,648 |
||