| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,888 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
الگوی پیشبینی احساس تنهایی بر مبنای تعامل معلم با دانشآموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 5، فروردین 1391، صفحه 43-64 اصل مقاله (267.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| لیلی صالحی* ؛ دیبا سیف | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام گرفتن این پژوهش پیش بینی احساس تنهایی براساس تعامل معلم با دانشآموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی بود، که با روش تحقیق همبستگی به انجام رسید. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ نوجوانان با و بدون نقص بینایی بود که در مقطع راهنمایی مدارس تلفیقی تحصیل مینمودند. آزمودنیهای پژوهش که با روش هدفمند انتخاب شدند، شامل 46 دانشآموز با نقص بینایی (25 پسر و 21 دختر) و 46 دانشآموز بدون نقص بینایی(25 پسر و 21 دختر) بودند که به صورت تلفیقی در مقطع راهنمایی مدارس شهرستان شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. مقیاس تعامل معلم ـ دانشآموز، مقیاس ادراک شایستگی، و پرسشنامۀ احساس تنهایی به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. مطالعۀ ویژگیهای روانسنجی این ابزارها در پژوهش حاضر، نشان از روایی و پایایی قابل قبول آنها داشت. یافتهها مبیّن آن بود که با فزونی یافتن هر یک از ابعاد ادراک شایستگی، احساس تنهایی کاهش مییابد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شایستگی اجتماعی مهمترین عامل پیش بینیکنندۀ احساس تنهایی است. تعارض در تعامل معلم و دانشآموز، که رابطه ای مستقیم با احساس تنهایی داشت، دومین عامل پیش بینی کننده این متغیر شناخته شد. نتایج نشانگر آن بود که دختران نسبت به پسران، احساس تنهایی بیشتری را تجربه مینمایند. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که احساس تنهایی دانشآموزان، در مدارس مجری طرح تلفیقی، از نقص بینایی تأثیر نمیپذیرد. از پیشنهادهای این پژوهش، کمک به گسترش شایستگی اجتماعی دانشآموزان است. همچنین، توصیه می شود که به منظور روشن ساختن نقش تعامل معلم ـ دانشآموز در خود ادراکی و احساس تنهایی دانش آموزان تحقیقات بیشتری در آموزش تلفیقی صورت پذیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| احساس تنهایی؛ تعامل معلم با دانشآموز؛ ادراک شایستگی؛ دانشآموز با نقص بینایی | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی خیّر، محمد. (1370). بررسی خود ادراکی موفق و ناموفق دربین گروهی از دانش آموزان دورۀ راهنمایی شیراز. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ هشتم، شمارۀ اول و دوم، ص 129-150. سیف، دیبا؛ بشاش، لعیا و لطیفیان، مرتضی. (1383). تأثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزش استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجلۀ روان شناسی، دورۀ هشتم، شمارۀ اول، ص86-97 . کرک، ساموئل ای؛ و گالاگر، جیمز جی. (1382). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. ترجمۀ مجتبی جوادیان. چاپ سوم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
منابع لاتین Arslan, C. Hamarta, E. Ure, O & Ozyesil, Z. (2010). An investigation of loneliness and perfectionism in university students. Journal of social and behavioral sciences, 2, 814-818.
Asher, S. R., & Wheeler, V. A. (1985). Children’s loneliness: A comparison of rejected and neglected peer status. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, 500-505.
Berguno, G., Leroux, P., Mcainish, K. & sheikh, S. (2004). Experience of loneliness at school and its relation to bullying and quality of teacher interventions. The qualitative report,9, 483-499.
Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher – child relationship and children ’s early school adjustment. Journal of school psychology,35, 61-79.
Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1998). Children’s interpersonal behaviors and the teacher- student relationship. Developmental Psychology, 34, 934- 946.
Black, K. (2009). Exploring adolescent loneliness and companion animal attachment. Doctoral Dissertation, University of New Mexico.
Coplan, R. J., Findly, L. C., & Nelson, L. J. (2004). Characteristics of preschoolers with lower perceived competence. Journal of Abnormal Child Psychology, 32, 399-408.
Dunn, J. C., Dunn, J. G. H., & Bayduza, A. (2007). Perceived athletic competence , sociometric status, and loneliness in elementary school children. Journal of Sport Behavior, 30, 246-269.
Elhageen, A. A. M. (2004). Effect of interaction between parental treatment styles and peer relations in classroom on the feelings of loneliness among deaf children in Egyptian schools. Doctoral Dissertation. Eberhard- Karls University.
Erikson, E. (1950). Childhood and society. New York: Norton.
Ewing, A. (2009). Teacher-child relationship quality and children’s school outcomes :Exploring Gender Differences Across elementary school grades. Doctoral Dissertation, University of Arizona.
Ford, D. H., & Learner, R. M.(1999). Developmental systems theory: An integrative approach. SAGE Publications, Inc.
Harter, S. (1985). Manual for the self-perception profile for children. Denver: University of Denver.
Harter, S. (1988). Manual for the adolescent self-perception profile. Denver, CO: Author
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. New York : The Guilford press.
Heinrich, L. M. & Gullone, E. (2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical psychology review, 26, 695-718.
Kaiser, H.F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141 – 151.
Pianta, R. C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers. Washington DC: American Psychological Association.
Pianta, R. C. (2001). Student-teacher relationship scale. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher–child relationships and children's success in the first years of school. School Psychology Review, 33, 44-58.
Redfield, J. L. (2008). The influence of an educational coaching model on children’s perceived competence and self esteem. Doctoral Dissertation, Capella University.
Robinson, B. (2002). Effects of visual impairment, gender and age on self- determination of children who are blind. Unpublished master’s thesis, State university of New York at Brockport.
Shahim, S. (2004). Self-perception of competence by Iranian children. Psychological Reports, 94, 872-876.
Shapiro, D. R., Lieberman, L. J., & moffett, A. (2003). Strategies to improve perceived competence in children with visual impairments. Academic Research Library, 35, 69-80.
Shapiro, D. R., Moffett, A., Lieberman, L., & Dummer, G. M. (2005). Perceived competence of children with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 99, 15-25.
Stoeckli, G. (2010). The role of individual and social factors in classroom loneliness. The journal of educational research,103, 28-39.
Telan, P. (2000). Teacher –student relationships and the link to academic adjustment and emotional well being in early adolescence. Doctoral Dissertation. Florida international university. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,670 |
||