| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,022 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,571,435 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,889 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 13، مهر 1387، صفحه 72-88 اصل مقاله (199.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم خاکسار* 1؛ دکتر علی اکبر سیف2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 386 نفر دانش آموز دختر رشتة تجربی دورة پیش دانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 را شامل میشد که بر روی آنها آزمون اضطراب امتحان اجرا شد. سپس پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روی افراد دارای اضطراب امتحان بالا (126نفر) اجرا شد و افراد دارای اضطراب امتحان بالا و ناآشنا با راهبردهای شناختی و فراشناختی (56 نفر) به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه 28 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد شدة راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان (TAI) استفاده شد که در قالب پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. روند اجرا بدین صورت بود که آزمودنیهای گروه آزمایش پس از اجرای پیشآزمون تحت آموزش هشت جلسهای راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند و پس از اتمام دوره آموزش، پسآزمون راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل آماری فرضیهها از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگینهای دو گروه و از آزمون t همبسته برای مقایسه میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش آموزان موجب آشنایی و استفاده بیشتر آنها از این راهبردها در هنگام مطالعه و یادگیری شده و کاهش اضطراب امتحان در آنها را نیز سبب می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب امتحان؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی | ||
| مراجع | ||
|
ابوالقاسمی، عباس (1375). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اضطراب امتحان. پایان نامه فوق لیسانس. دانشگاه شهید چمران اهواز. بیابانگرد،اسماعیل(1378). اضطراب امتحان، ماهیت، علل، درمان، همراه با آزمونهای مربوطه. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. دلاور، علی (1375). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: رشد. سیف، علی اکبر (1380). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش سوم). تهران: آگاه. عظیمی، سیروس (1370). روانشناسی عمومی. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. کاپلان، هارولد و سادوک، بنجامین (1368). خلاصه روان پزشکی. ترجمه نصرت الله پور افکاری، تبریز، انتشارات ذوقی، جلد دوم. کرمعلی سیچانی، حسن (1372). بررسی میزان اضطراب ناشی از امتحانات دروس دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اصفهان. پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت مدرس. واحدی، شهرام (1376). مقایسه استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در بین دانشجویان ترک زبان و فارس زبان دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
Alexander, P. A., Murphy, P. K., & Guan, J (1998). The learning and study strategies of highly able female students in Singapore. Educational Psychology, 18, 391-408.
Dembo, M.H. (1994). Applying Educational psychology (5 third) New York: Longman.
Hamman, D., Berthelot.J., &Growley, J.E. (2000).Teachers, Coaching of learning and its relation to students, Strategic learning. Journal of Educational Psychology. 92-2. 342-348.
Hill, K. t. (1984) Debilitation motivation and testing. New York: Academic press.
Livingston, J. A. (1996). Meta-cognition An overview. Journal of Reading. Vol. 5. 110 – 123.
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self – regulated learning (electronic version). International Journal of Educational Research, 31:459 - 470
Sarason, I. G. (1980). test anxiety: theory research and application: Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Weinstein, C. & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. In M. Witt rock (Ed), Handbook of research on teaching (pp. 315 – 327). New York: Macmillan. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,686 |
||