| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,993,061 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,469 |
تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی وپیشرفت تحصیلی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 13، مهر 1387، صفحه 88-111 اصل مقاله (235.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| الهام لک* | ||
| کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، انجام شده است .روش: نمونه پژوهش ٦۰ نفر از دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی در سال تحصیلی ۸٧/۸۶ بودند که بعد از روش نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.در گروه آزمایش، روش آموزش هم شاگردی و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. محتوای برنامه آموزش شامل چهار بخش کلی کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی بود که طی دوازده جلسه به دانشآموزان آموزش داده شد. ابزار تحقیق در این مطالعه عبارت بودند از آزمون مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی معلم ساخته. یافتهها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات آزمودنیهای گروه آموزش هم شاگردی در مقایسه با میانگین گروه کنترل در پس آزمون مربوط به ریاضی به طور معناداری بالاتر بود. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی گروه آموزش هم شاگردی به طور معناداری بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و نیز یافتههای پژوهش نشان دادند که آموزش هم شاگردی در سه مقوله همکاری و تعاون، رفتار قاطع و همدلی مؤثر واقع شد و در مورد مقوله خویشتنداری بیتأثیر بود. نتیجهگیری: به کار گیری روشهای فعال آموزشی نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش هم شاگردی؛ پیشرفت تحصیلی؛ مهارتهای اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی تربیتی. چاپ اول.تهران: نشرویرایش. بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روشهای تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی. چاپ اول. تهران: نشردوران. حسینی زواران، محسن. (1384). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پسر راهنمایی شهرستان زرین دشت. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. سلطانی، محمدصادق. (1383). بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر دوم دبیرستان شهرستان هشتپر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. سیف، علی اکبر. (1383). روانشناسی پرورشی (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه. سیف، علی اکبر. (1386). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویرایش چهارم). تهران: نشر دوران. علیآبادی، شهرام. (1384). مقایسه تطبیقی میزان اثربخشی روش آموزش معلم محور در پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی پایه سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی. Chein, Rong Luo.(2006). Effects of Peer Tutoring on Math Learning Efficiency and Self Efficacy of Low Achievement Students in Junior High School. {on line} Available:http//ethesys.yuntech.edu.tw/ETD-db/ETD–search/view_etd? URN=etd-0626106 – 213147 Cohen, P.A. Kulik, J.A., & Kulik, C.C.(1982).Educational outcomes of tutoring: A meta analysis of finding. American Educational Research Journal,19(2), 237-248. Cook, S.B., Scruggs, T.E., Mastopieri, M.A., & Casto, G.C. (1985).Handicapped students as tutors. Journal of special Education,19, 483-492. Damon, W., and Phelps, E. (1988). Three approaches of Peer Learning and Their Educational Uses. Paper presented at the annual meeting of the American EducationalResearch Association, New Orleans, LA. Delquadri, J.C., (1983). The Peer- tutoring spelling game: A classroom procedure for increasing opportunity to respond and spelling performance. Education and Treatment of Children , 6, 225-239. Evans, Ruth Davis Yach. (2004). Effects of Reciprocal Peer Tutoring on Academic Achievement and Social Interaction of Elementary Students With Emotional and Social Interaction of Elementary Students With Emotional- Behavioral Disorders .{on line{available : http://www .lib .ncsu. edu/theses / available / etd –08072004 – 143833 Fantuzzo, J.W., King , J.A., & Heller, L.R. (1992) .Effects of reciprocal peer tutoring on mathematics and school adjustment: A component analysis . Journal of Educational Psychology, 84, 331-339. Fuchs, D., Fuchs, L.S., Mathes, P.G.& Martinez, E.A(2002).Preliminary evidence on the social standing of students with learning disabilities in PALS and No-PALS classrooms. Learning Disabilities Research & Practice, 17(4),205-215. Johnson, D.W., Maruyama, G., Johnson, R., Nelson, D., & Skon , L. (1981). Effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures on achievement: A meta- analysis. Psychological Bulletin, 89, 47-62. Light, P.L., & Littleton, K. (1999). Social Processes in Children's learning (pp.91-100). Cambridge, England: Cambridge University Press. Maheady, L.(2001) . Peer-mediated instruction and interventions and student with mild disabilities. Remedial & Special Education, 22 (1), 4-15. Miller, S.R., & Miller P.F. (1995). Cross – age peer tutoring. A strategy promoting self-determination in students with severe emotional disabilities/behavior disorders. Preventing School Failure, 39(4), 32-38. Plumer, Pamela J. (2005). The Relative Effects of Class wide Peer Tutoring and Peer Coaching on the Positive Social Behaviors of Children With ADHD. Journal of Attention Disorders, Vol. 9, No. 1, 290-300. Pressley, A.J., & Hughes, C.(2000). Peers as teachers of anger management to high school students with behavioral disorders. Behavioral Disorders, 25(2),114-1.30. Pyron, mary .(2007). "I hear you , but I don't understand you" :the effects of Peer Tutoring For Helping Secondary ESL Students Achieve Academic Success . {on line} available : http://etd.lsu.edu/ docs / available / etd – 01102007 – 171455 Rekrut, M. D.(1992). Teaching To Learn: Cross-Age Tutoring to Enhance Strategy Acquisition. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. Rohrbeck, C.A. et al.(2003). Peer-assisted learning interventions with elementary school students: a meat – analytic review. Journal of Educational Psychology, 95(2),240-257. Steinberg, L., Dornbusch, S.M.,& Brown, B.B.(1992).Ethnic differences in adolescent achievement: An ecological perspective. American Psychologist, 47,723-729. Thomas, R.L.(1993). Cross-Age and Peer Tutoring. ERIC Clearinghouse on Reading,English,andCommunicationDigest#78.{online}available:http://www.indiana.edu/~reading/ieo/digests/d78.html Wentzel , K.R.(1999).Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at school.Journal of Educational Psychology, 91,76-97. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,841 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |
||