| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,466,207 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,024 |
اثر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظۀ فعّال دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 18، مهر 1389، صفحه 104-130 اصل مقاله (261.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شیوا مفتخری حاجی میرزایی* 1؛ دکتر حسن اسدزاده2؛ دکتر یوسف کریمی2 | ||
| 1کارشناسارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظۀ فعال انجام شد. جامعهی این پژوهش عبارت بود از کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران که در سال تحصیلی 88-1387مشغول بهتحصیل بودند. بهمنظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش، تعداد 175 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس، با اجرای آزمون ظرفیت حافظه فعال (اقتباس از دانیمن و کارپنتر، 1980) و پرسشنامۀ تلفیقی چهل و چهار سؤالی راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381) تعداد 40 نفر از دانشآموزان گروه نمونه که نمرۀ پائینتر از میانگین در این دو آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. آنگاه، بهطور تصادفی، 20 نفر از آنان در گروه کنترل و20 نفر دیگر در گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت10 جلسۀ یک ساعته تحت آموزش راهبردهای یادگیری قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزش، بهعنوان پسآزمون، عملکرد حافظۀ فعال هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از آزمونt گروههای مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، آگاهی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری روی عملکرد حافظۀ فعال اثر مثبت دارد. این نتایج میتواند کاربردهایی برای تدریس و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالهی حاضر به آن پرداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای یادگیری؛ حافظۀ فعال؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموز؛ مقطع متوسطه | ||
| مراجع | ||
|
اسدزاده، حسن .(1388). بررسی رابطۀ ظرفیت حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایۀ سوم راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شمارۀ 1 (شماره مسلسل 97)، صص 70-53. بنتهام، سوزان .(1384). روانشناسی تربیتی، (ترجمهی اسماعیل سعدیپور و علی نعمتی)، تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002). رایدینگ، ریچارد .(1384). آموختن و سبک شناختی، (ترجمه و تألیف حسن اسدزاده) . تهران: عابد. سیف، علیاکبر .(1383). روشهای مطالعه و یادگیری، چاپ پنجم، تهران: دوران. سیف، علیاکبر .(1386). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران. فردیزدی، نجمه .(1384). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پایاننامهکارشناسیارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. قربانعلیزاده، خیرالله .(1385). رابطهی بین ظرفیت حافظۀ فعال و راهبردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر لنگرود، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. کرمی، ابوالفضل .(1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطهی این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، رسالهی دکتری، دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. لکراد، کبری .(1381). آموزش راهبردهای فراشناختی (پسختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن در دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. لورا، برک .(1383). روانشناسی رشد، (ترجمۀ یحیی سیدمحمدی)، تهران: ارسباران. مجتبیزاده، محمد .(1385). بررسی رابطۀ حافظۀ فعال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر زنجان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. مهاجر، آمنه .(1387). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ظرفیت حافظۀ فعال و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دورۀ راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. هرگنهان، بی. آر.، السون، متیو اچ. (1385) . مقدمهای بر نظریههای یادگیری، (ترجمهی علیاکبر سیف) ویرایش هفتم، تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1997). یگانه ایرائی، روجا .(1385). رابطۀ بین حافظۀ فعال، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر آمل، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
منابع انگلیسی Alloway, P. A. (2006) How dose working memory work in the classroom, Educational research and reviews, Vol. 1(4), 134-139.
Dembo, M. H. (1994) Applying Educational Psychology, New York, LongMan
Gathercole, S. E. & Pickering, S. J. (2000) working memory deficits in children with low achievement in the national curriculum at 7 years of age, British Journal of Education Psychology, 70. 177-194.
Gathercole, S. E, Pickering, S. J., Ambridge, B. & Wearning, H (2004) the structure of working memory from 4 to 15 years of age". Developmental Psychology, 40, 177-190.
Gathercole, S. E., Lamont, E., Alloway, P. A. (2006) "working memory in the Classroom. Chapter 8. pp. 219-239.
Gathercole, S. E. & Alloway, P. A. (2006) working memory and classroom Learning. UK: The University of Durham.
Gathercole, S. E. (2008) Working memory in the classroom, Vol. 21. No 5. May 2008. The University of York.
Riding, R. J., Grimley, M., Asadzadeh, D. H., & Banner, G. (2003) Cognitive style, working memory and learning behaviour and attainment in school subjects British Journal of Educational Psychology, 73, 149–169. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,059 |
||