| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,910 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانسی (مطالعه موردی: مجتمع گازی پارس جنوبی) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 4، مهر 1394، صفحه 51-66 اصل مقاله (510.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه هلالیان مطلق* 1؛ محمد حسن زاده2 | ||
| 1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر اهداف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از کارمندان شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی تشکیل میدهند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر چند تن از متخصصان مدیریت ، اساتید و استفاده از آن در چندین پژوهش محاسبه شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 098/0 محاسبه گردید. در نهایت به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون فرید من استفاده شده است. یافتهها: بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از این میان بعد خلق دانش و بعد مکانیزم های نو آوری بیشترین رابطه را با بهره وری منابع انسانی دارد. همچنین بعد کاربرد دانش و بعد اعتقادات و فضای سازمان بیشترین تأثیر را بر بهرهوری منابع انسانی دارند. در نهایت بر اساس رتبه بندی ابعاد ، بعد کاربرد دانش و بعد صلاحیت منابع انسانی دارای بیشترین اهمیت در بهرهوری منابع انسانی است. نتیجهگیری: سازمانها باید نسبت به بهبود بهرهوری منابع انسانی در جهت تقویت و استفاده از دانش نیروی انسانی که مهم ترین عامل افزایش بهرهوری است گام بردارند و از تواناییهای ذهنی و فکری کارکنان در جهت تولید کالا و خدمات با کیفیت حمایت کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهرهوری؛ خلاقیت سازمانی؛ مدیریت دانش؛ منابع انسانی؛ مجتمع گازی پارس جنوبی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی بالادهی، مهدی و میرزائی عربی، محمدعلی (1393). بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان. مطالعاتمدیریتبرآموزشانتظامی،7(1)،41-59. ابراهیمی، سعید (1389). نقش مدیریت دانش در افزایش بهرهوری. نشریه مدیریت صنعتی، 87-23. بهادری فرد، عبدالرضا (1391). رویکردی بر مدیریت دانش: راهکارها و موانع پیش رو. ماهنامه گزارش،237،44-46. پور سلطانی زرندی، حسین و ایرجی نقندر، رامین (1392). ارتباط بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان.نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش،1(1)،63-73 طاهری، امید (1388). بررسیتأثیرعناصرمدیریتدانشدرخصوصیسازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. فریدونی، معصومه (2007). خلاقیت، نوآوری و بهرهوری نیروی انسانی. همایش ملی بهرهوری منابع انسانی در آموزشوپرورش، تهران. کریمی، ندا (1385). مدیریت دانش، نیاز سازمانهای امروز. مجله نما.3(6). مارتنسون، ماریا (1999). بررسی نقاط مدیریت دانش بهعنوان ابزار مدیریتی. ترجمه منصور مجدم، نشریه تدبیر، 110،154-162. محمدی، ناهید (1394). خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم و مدیریت. مجله الکترونیکی راهکارمدیریت. تاریخ دسترسی:9/1/1394. قابلدسترسی در: www. mgtsolution. com /oli / 468246586.aspx
Bouncken, R. B. and Pyo S. (2002). Achieving Competitiveness through Knowledge Management. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 3(3),1-4.
Davenport,T.H. (2004). Some principles of knowledge management: www . Mccombs . utexas . edu / kman /kmprin.htm.
Jahaniyan, k. (2010).Knowledge Management and Innovation. Monthly engineering and related industries,10,37-45
Jorvinen, P. (2004). On Organizational Learning – Many Problems and Some Solution. Department ofComputer Sciences, University of Tamper, pp: 205- 216.
Martensson, M. (2000). A critical review of knowledge management as a management tool.Journalof Knowledge Management, 4(3),204-216..
VonKrog, G. & Nonaka, I. (2000). Knowledge Creation: ASource of Value Palgrave. Palgrave | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,290 |
||