| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,235 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,806 |
رسانه های اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 4، مهر 1394، صفحه 27-50 اصل مقاله (645.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| میترا صمیعی* | ||
| استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی ب و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشتراک گذاری محتواهای علمی است. روش شناسی : پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی به روش مطالعه دلفی از طریق 15 سوال باز در بین 20 متخصص عضو یک گروه تخصصی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه، موزه، آرشیو، انجام گرفت. یافته ها : یافته ها نشان داد که میزان آشنایی پاسخ دهندگان نسبت به برنامه فیسبوک 25% و برنامه LinkedIn. 22%، 20% Foursquare، ویکی ها 15%، یوتیوب 10%، تویتر 8%، است و هیچیک با دروازه پژوهشی که وب سایت اجتماعی مخصوص متخصصان است، آشنا نبودند و درصد صفر بود. متخصصان برای به روزرسانی منظم اطلاعات در اهداف کاری و بالابردن بهرهوری 100% از فیسبوک، در به دست آوردن اطلاعات 90% از فیسبوک و یوتیوب ، دبرقراری ملاقات و ارتباط شبکهای 90% فیسبوک و LinkedIn، در تبادل و اشتراک دانش 100% از LinkedIn و فیسبوک استفاده میکنند. 90% متخصصان انحراف فکری را در فیسب.ک و یوتیوب، 10درصد هم اتلاف زمان بهرهوری، بهرهوری پایین در یوتیوب و تویتر از معایب اسفاده از رسانههای اجتماعی در تحقیقات علمی بیان کردند. مزیت خود رئیس بودن(مدیریت زمان، دموکراسی) 100% در فیسبوک، LinkedIn ذکر شده است. از 7 بلوک مدل لانه زنبوری، به اشتراکگذاری 100% در فیسبوک و LinkedIn، حضور 90% در Foursquare، هویت، ارتباطات، گروهها و گفتگوها 90% در فیسبوک و LinkedIn و شهرت 90% در، LinkedIn ذکر شده است. نتیجهگیری: نتایج ان بررسی نشان میدهد که اجزای کلیدی مدل لانه زنبوری رسانههای اجتماعی میتواند در تبادل دانش بین متخصان با شیوههای بدست آوردن اطلاعات، تبادل اطلاعات و اشتراک دانش، بروزرسانی اطلاعات، ملاقات و ارتباط شبکه در حوزههای مختلف علوم و نیز برای درک نیازهای تعاملی و نحوهی تغییر این نیازها در طول زمان به کار گرفته شود. رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانههای اجتماعی مورد بررسی در پژوهس حاضر، فیسبوک و LinkedIn در 7 شاخص کلیدی مدل لانه زنبوری بیشترین کاربرد را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانه های اجتماعی؛ مدل لانه زنبوری؛ تحقیقات علمی؛ تبادل دانش؛ متخصصان اطلاعاتی؛ کتابداران؛ شبکه های پیوسته | ||
| مراجع | ||
|
Bateman P.J; Gray, P.H. and Butler,B.S. (2010). "Research note –theimpact of community". Information Systems Research. 50(4):1-16. http://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/isre.1090.0265?journalCode=isr
Butler, B.S. (2001). "Membership size, communication activity, and sustainability: a resource-based model of online social structures". Information Systems Research. 12(4): 346-362
Constant, D., Kiesler, S. and Sproull, L. (1994). "What's mine is ours,or isit?A study of attitudes about information sharing".information systems Research.5(4):400-421.
Dellarocas,C(2005). "Reputation mechanism design in online trading environments with pure moral hazard".Information Systems Research. 16(2):209.
Elaluf-Calderwood, S; Kietzmann, J and Saccol, A.Z. (2005)." Methodological approach for mobile studies: empirical research considerations ", 4th European Conference on Research Methodology for Business and Management studies. Paris:Academic Conference Limited,p 133-140;
Engestrom, Y (2001)." Expansive learning at work: toward an activity-theoretical reconceptualization ". Journal of Education and Work. 14(1): 133-156;
Fortin, D.R.;Dholakia,R.R. (2005)Interactivity and vividness effects on social presence and involvement with a web-based advertisement. Journal of Business Research. 58(3): 387-396;
Jones, Q; Ravid,G and Rafaeli, S (2004)."Information overload and the message dynamics of online interaction spaces: a theoretical model and empirical exploration ". Information systems Research. 15(2): 194-210;
Kaplan, A.M; Haenlein,M(2010)."Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media". Business Horizons. 53(1);59-68;
Kietzmann,Jan H.;Hermkens, K.; McCarthy Ian P.;Silvestre,, Bruno S. (2011)."Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizans. 54(3): 241-251 access for:http://www.slideshare.net/IanMcCarthy/2011-social-mediabh
Kietzmann,Jan H.; Silvestre, Bruno S.; McCarthy, Ian P. (2012). "Unpacking the social media phenomenon: towards a research agenda". Journal of Public Affairs.12(2):109-119. Available
Lakhani, Karim and Wolf, Robert G., Why Hackers Do What They Do: Understanding Motivation and Effort in Free/Open Source Software Projects (September 2003). MIT Sloan Working Paper No. 4425-03. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=443040 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.443040 .Li , H ; Daugherty , T ; Biocca ,F.(2002). Impact of 3-D advertising on product knowledge, brand attitude, and purchase intention: the mediating role of presence .Journal of Advertising .31(3):43-57 .access
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00913367.2002.10673675#preview
Ma,M.;Agarwal, R. (2007).Through a glass darkly: information technology design,identity vertification, and knowledge contribution in online communities. Information System Research. 18(1):42
Mayzlin,D(2006).Promotional chat on the internet. Marketing science. 25(2):155-163.
MaMillan,S.J; Hwang,J.s. (2002).Measures of Perceived interactivity: an exploration of the role of direction of communication, user control, and time in shaping perceptions of interactivity. Journal of Advertising. 31(3):29-42
Neilson,L.A(2010). Boycott or boycott? Understanding political consumerism. Journal of Consumer Behaviour. 9(3):214-227;
Parent, M;Plangger,k; Bal,A. (2011). The new WTP: willingness to participate. Business Horizons. 54(3): 219-229;
Rafaeli,S(1988). Interactivity:from new media to communication. Sage Annual review of communication Research: Advancing communication Science. 16: 110-134:
Schultze,U; Leahy,M.M(2009). The avatar-self relationship: enacting presence in second life. Paper Presented at the ICTS 2009.Phoenix: Arizona;
Schultze,U; Orlikowski, W.J (2010). Virtual worlds:a performative perspective on globally distributed, immersive work. Information Systems Research. 21(4):810-821;
Sundar,S.S; Kalyanaraman, S; Brown, J (2003). Explicating web site interactivity. Communication Research. 30(1):30:
Terblanche,N.S. (2011). You cannot run or hide from social media, ask a politician. Journal of Public Affairs. 11(3):156-167;
Waters,R.d; Williams,J.M (2011). Squawking,tweeting,cooing, and hooting: analyzing the communication patterns of government agencies on twitter. Journal of Pu | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,380 |
||