| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,981,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,492 |
طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 24، تیر 1391، صفحه 29-50 اصل مقاله (869.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| اسماعیل زارعی زوارکی* | ||
| استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ezaraii@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر با هدف بررسی، تحلیل و نقد مدلهای پیشین طراحیآموزشی و محیطهای یادگیری و ارائه مدلی نوین در این زمینه با رویکرد تلفیقی انجام شده است. سؤالهای اساسی در این مطالعه عبارت بودند از: 1) نقاط قوت و ضعف مدلهای رایج جهانی در زمینه طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری کدامند؟ 2) مدل مناسب مبتنی بر رویکرد تلفیقی در زمینه طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری کدام است؟ برای پاسخگویی به سؤالهای مذکور از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مبتنی بر روش جورج بردی استفاده گردید. ابتدا با استفاده از منابع مختلف فارسی و انگلیسی کتابخانهای، منابع انگلیسی موجود در شبکه وب، مکاتبه با طراحان برخی از مدلهای رایج جهانی طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری و همچنین مراجعه به وب سایتهای مربوطه، اطلاعات اولیه برای استخراج نقاط قوت و ضعف مدلهای پیشین طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری استخراج و جمعآوری گردید. سپس براساس دو معیار کلیدی عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و نوع رویکرد به موضوع طراحی آموزشی، مدلهای انتخابی مورد تحلیل، مقایسه و نقد قرار گرفته و در نهایت مدل نوینی ارائه گردید. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدلهای طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری است که بیش از چهل مدل میباشد. نمونۀ آماری مطالعه شامل هشت مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری است که با روش نمونه گیری هدفمند از میان جامعه آماری انتخاب گردید. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که مدلهای طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری دربرگیرندهی کلیه عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری نیستند و این عامل باعث شده است تا فرایند طراحی آموزشی به صورت جامع مدنظر قرار نگیرد. همچنین ارائهکنندگان مدلهای پیشین طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد مستقل به طراحی مدل خویش پرداختهاند و این باعث شده است تا نتوان از کلیه ظرفیتها و امکانات در فرایند طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری بهره گرفت. نویسنده مقاله حاضر سعی کرده است تا در مدل نوین خود، ضمن بهرهگیری از رویکرد تلفیقی که نگاه کاملاً جدید و متفاوتی در طراحیآموزشی و محیطهای یادگیری است، عناصر اساسی موردنیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری را نیز مدنظر قرار دهد. علاوه بر آن، مبانی فلسفی، ویژگیها، اصول و الزامات بکارگیری مدل نوین نیز تبیین شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری؛ مدلهای طراحی آموزشی؛ رویکرد تلفیقی | ||
| مراجع | ||
|
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روشهای تحقیق در روانشناسی و علومتربیتی. تهران: نشر دوران. دلاور، علی. (1382). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. زارعی زوارکی، اسماعیل، رستمی نژاد، محمد علی و ایزی، مریم. (1390). معماری مجدد آموزش عالی برای دانشجویان با نیازهای آموزشی ویژه بر اساس اصول طراحی جهانی برای یادگیری. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 113-134. زارعی زوارکی، اسماعیل. ( 1387). طراحی مراکز یادگیری بر اساس الگوی ASSURE. تهران: انتشارات رشد فرهنگ. زارعی زوارکی، اسماعیل. (a1386). معرفی الگوهای طراحی آموزشی. جزوه درسی در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (چاپ نشده). زارعی زوارکی، اسماعیل. (b1386). بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی جهت ارائه برنامهای جامع برای راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه علمی– پژوهشی روانشناسی تربیتی، سال سوم، شماره 9، ص 1- 19. فردانش، هاشم. (1383). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). گریسون، دی. آر. و اندرسون، تری. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ( مبانی نظری و عملی). ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد (1384). تهران: انتشارات علوم و فنون. مک دونالد، ژانت. ( 2006). راهنمای یادگیری و تدریس تلفیقی. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و وحید صالحی (1388). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی. موریسون، گری. آر، روس، استیون. ام. و کمپ، جرالد. ای. (2004). طراحی آموزش اثر بخش (ویرایش چهارم)، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست. (1387). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
منابع انگلیسی Henich, Robert and Others. (1999). Instructional media and technologies for learning. New York: Macmillan Publishing Company.
Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and Performance: the ARCS model approach. USA: Springer.
Kidd, Erry T. and Song, Holim. (2008). Handbook of research on systems and technology. USA: Information Science Reference.
Lee, J.Y., & Reigeluth, C.M. (2009). Heuristic task analysis on e-learning course development: a formative research study. Asia Pacific Educational Review, 10(1), 169-181.
Reigeluth, C.M. (2009). Instructional theory for education in the information age. In C. M. Reigeluth and A. Carr-Chellman (Eds.), Instructional-Design Theories and Models, Volume III: Building a Common Knowledge Base. New York: Routledge.
Reigeluth, C.M., & Duffy, F.M. (2008). The AECT Futureminds initiative: Transforming America’s school systems. Educational Technology, 48(3), 45-49.
Reigeluth, C.M., & Keller, J.B. (2009). Understanding instruction. In C. M. Reigeluth & A. Carr-Chellman (Eds.), Instructional-Design Theories and Models, Volume III: Building a Common Knowledge Base. New York: Routledge.
Reigeluth, C.M., Watson, W.R., Watson, S.L., Dutta, P., Chen, Z., & Powell, N.D.P. (2008). Roles for technology in the information-age paradigm of education: Learning Management Systems. Educational Technology, 48(6), 32-39.
Siemens, George. (2006). Knowing knowledge. USA. (It is available online at www.knowingnowledge.com).
Siemens, George. (2010 ) . Handbook of emerging technologies for learning . USA (It is available online at www.knowingnowledge.com).
Watson, S.L., & Reigeluth, C.M. (2008). The learner-centered paradigm of education. Educational Technology, 48(5), 42-48.
Watson, S.L., & Reigeluth, C.M. (2008). Community members’ perceptions on social, cultural changes and its implication for educational transformation in a small school district community. Journal of Organizational Transformation and Social Change, 5(1), 45-65.
Zaraii Zavarki, E. & Toofaninejad, E. (2011). The Effect of Blended Learning on Students Mathematics Learning. In S. Barton et al. (Eds.), Proceedings of Global Learn Asia Pacific 2011 (pp. 1913-1916). AACE | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,327 |
||