| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,981,089 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,514 |
تبیین نقش ابعاد شخصیت بر رفتار شبکه سازی | ||
| مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
| مقاله 6، دوره 24، شماره 79، اسفند 1394، صفحه 119-144 اصل مقاله (588.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا حدادیان1؛ ملیحه قربانی* 2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی | ||
| چکیده | ||
| امروزه شبکههای ارتباطی نقش اساسی در نوآوریها و موفقیت مدیران دارند.به طوری که هرچقدر افراد سازمانها مهارتهای اجتماعی و ارتباطی بیشتری داشته باشند، موفقیتهای بیشتری بهدست میآورند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سه بعد برونگرایی، سازگاری و تجربه پذیری که از ابعاد مهم شخصیت هستند بر رفتار شبکهسازی میباشد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردیده و روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و سازه و همچنین آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش نمایندگان شرکت بیمه کارآفرین در شهرمشهد میباشد که بنا بر اطلاعات موجود تعداد آنها 120 نفر میباشد. طرح نمونه گیری احتمالی بوده و از نوع نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برون گرایی، سازگاری، تجربه پذیری بر رفتارشبکه سازی تأثیر میگذارند. بعد برونگرایی تأثیر بیشتری در ایجاد ارتباطات شبکهسازی دارد. بعد سازگاری در حفظ و استفاده از ارتباطات شبکهسازی تأثیرگذار است. همچنین بعد تجربه پذیری نیز در ایجاد و حفظ ارتباطات شبکهسازی مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برونگرایی؛ سازگاری؛ تجربه پذیری؛ رفتارهای شبکهسازی؛ بیمه کارآفرین | ||
| مراجع | ||
|
خاکپور،عباس و یمنی، محمد و پرداختچی،محمدحسن (1387). "رابطه بین ویژگی های الگوی پنج عاملی شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینه ای و وظیفه ای مدیران مدارس راهنمایی"،فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال دوم ، شماره 2و 3،صفحات 579-564. سید جوادین ، سیدرضا (1383) . مدیریترفتارسازمانی، تهران: نشر دانش. قاسمی، وحید(1389)، مدل سازی معادله ساختاری درپژوهش های اجتماعی با کاربرد Amoos Graphics، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان. قدرت پور، بهروز(1384) ."کارکرد مدیریت روابط مشتری در حفظ و افزایش مشتریان شرکت بیمه"، فصلنامه صنعت بیمه. محمدی الیاسی، قنبرو رکنی، ندا و طیبی،سیدکمیل (1390) . "نقش شبکه های اجتماعی در تشخیص فرصت های کارآفرینی"، فصلنامه توسعه کارآفرینی،سال سوم ، شماره 11،صفحات 26-7. محمدی کنگرانی،حنانه و شامخی، تقی و حسین زاده ،مهناز (1390). "بررسی و تحلیل شبکه روابط رسمی و غیر رسمی میان سازمانی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه ای"، پژوهشنامه مدیریت دولتی، دوره سوم ، شماره 6،صفحات 164-149. نقابی،سعیدو زعفریان، رضا ویوسفی، محسن ورضوانی، مهران(1391). "تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی دررفتار کارآفرینانه"،فصلنامه توسعه کارآفرینی،سال چهارم، شماره 15،صفحات 43-25. Asendorpf , J.B. and Wilpers, S. (1998), “Personality effects on social relationships”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 74 No. 6, pp. 1531-44.
Ashton, M.C. and Lee, K. (2001), “A theoretical basis for the major dimensions of personality”, European Journal of Personality, Vol. 15, pp. 327-53.
Ashton, M.C., Lee, K. and Paunonen, S.V. (2002), “What is the central feature of extraversion? Social attention versus reward sensitivity”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 83 No. 1, pp. 245-52.
Batjargal, B. (2010). Network dynamics and new ventures in China: Alongitudinal study. Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 22(2), 139 - 153.
Barrick, M.B. and Mount, M.K. (2005), “Yes, personality matters: moving on to more importantmatters”, Human Performance, Vol. 18 No. 4, pp. 359-72.
Baron, R. A., & Markman, G. D. (2003). Beyond social capital: the role of entrepreneurs' social competence in their financial success. Journal ofBusiness Venturing, 18(1), 41-60.
Borkenau, P. and Ostendorf, F. (2008), NEO-Fu¨ nf-Faktoren Inventar nach Costa und McCrae. Manual (NEO Five Factor Inventory of Costa and McCrae. Manual), Hogrefe, Go¨ttingen.
Bozionelos N.(2003),Intra-Organizational network resources:relation to career success and personality. international journal of organizational analysis,Vol 11,No.1,pp.41-66.
Briscoe, J.P., Hall, D.T. and Frautschy DeMuth, R.L. (2006), “Protean and boundaryless careers: an mpirical exploration”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 69 No. 1, pp. 30-47.
Buss, D.M. (1991), “Conflict in married couples: personality predictors of anger and upset”, Journal of Personality, Vol. 59 No. 3, pp. 663-703.
Cascio, W. F., & Aguinis, H. (2005). Applied Psychology in human resource management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Chou, Y. Polansky, A.M and Mason, RL.(1998). Transforming nonnormal Data to Normality in Statistical Process Control.
- Cuperman, R. and Ickes, W. (2009), “Big Five predictors of behavior andperceptions in initial dyadic interaction: personality similarity helpsextraverts and introverts, but hurts ‘disagreeables’”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 97 No. 4, pp. 667-84.
Ferris, G.R., Treadway, D.C., Kolodinsky, R.W., Hochwarter, W.A., Kacmar, C.J., Douglas, C. and Frink, D.D. (2005), “Development and validation of the political skill inventory”, Journal of Management, Vol. 31 No. 1, pp. 126-52.
Filppo,Edwin B. &Othe(1988) ,Management:Concepts and Practices,4th ed,Boston : Allyn and Bacon,Inc.
Forret, M. L., & Dougherty, T. W. (2004). Networking behaviors and career outcomes: differences for men and women? Journal of Organizational Behavior , 25(3), 419-437.
Forret, M.L. and Dougherty, T.W. (2001), “Correlates of networkingbehavior for managerial andprofessional employees”, Group and Organization Management, Vol. 26 No. 3, pp. 283-311.
Gunz, H. and Peiperl, M. (2007), Handbook of Career Studies, Sage, LosAngeles, CA.
Kadushin, C. 2002. The motivational foundation of social networks. Social Networks, 24: 77–91.
McCrae, R.R. and Costa, P.T.J. (1997), “Personality trait structure as ahuman universal”, American Psychologist, Vol. 52 No. 5, pp. 509-16.
Nelson, D. L., & Quick, J. C. (2006). Organizational behavior; foundations, realities & challenges. United States of America: Thomson-South- Western.
Olver, J.M. and Mooradin, T.A. (2003), “Personality traits and personal values: a conceptual and empirical investrigation”, personality and individual differences, Vol. 9, pp. 188-203 .
Pervin, L.A., Cervone, D. and John, O.P. (2005), Personality: Theory andResearch, 9th ed., Wiley, Hoboken, NJ.
Power, S.J. (2010), “Career management tactical innovations and successfulinterorganizationaltransitions”, Career Development International, Vol. 15 No. 7, pp. 664-86.
Rank O.N (2008). Formal structures and informal networks: Structural analysis in organizations, Scand J. Mgmt; 24: 145-161.
Roberts, S.G.B., Wilson, R., Fedurek, P. and Dunbar, R.I.M. (2008), “Individual differences and personal social network size and structure”, Personality and Individual Differences, Vol. 44 No. 4, pp. 925-64.
Singh, R., Hills, G., Hybels, R., & Lumpkin, G. (1999). Opportunity recognition through social network characteristics of entrepreneurs. Frontiers of entrepreneurship research, 228–241.
Sullivan, S. and Baruch, Y. (2009), “Advances in career theory and research: a critical review and agenda for future exploration”, Journal of Management, Vol. 35 No. 6, pp. 1542-71.
Thompson, J. (2005). Proactive Personality and Job Performance: A Social Capital Perspective. Journal of Applied Psychology, 90(5), 10-11.
Van Hoye, G., Van Hoft, E.A.J. and Lievens, F. (2009), “Networking as a job search behavior: a social network perspective”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol. 82 No. 3, pp. 661- 82.
Wanberg, C.R., Kanfer, R. and Banas, G.T. (2000), “Predictors andoutcomes of networking intensity among unemployed job seekers”, Journal of Applied Psychology, Vol. 85 No. 4, pp. 491-503.
Wolff, H.-G. and Moser, K. (2006), “Entwicklung und Validierung einer Networkingskala” (“Development and validation of a networking scale)”, Diagnostica, Vol. 52 No. 4, pp. 161-80.
Wolff, H. G., & Muck, P. M. (2009). Personality and networking: An analysis based on the interpersonal circumplex, Journal of Occupational and Organizational Psychology .8(3), 106-116.
Wolff H-G & Kim Sowon (2011) , “ The relationshipbetweennetworking behaviors and the Big Five personality dimensions ” , Journal of Career Development International Vol. 17 No. 1, 2012 pp. 43-66.
Wolff, H.-G., Rahm, C. and Forret, M.L. (2011), “Adaptation of a German multidimensional networking scale into English”, European Journal of Psychological Assessment, Vol. 27 No. 4, pp. 244-50.
Yang, M. 1994. Gifts, favors and banquets: The art of social relationships inChina. Ithaca, NY:Cornell University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,728 |
||