آر. نسینو براون، اوک و دسموند پی. براون. (1381). برنامه درسی و آموزش (مقدمهای بر روشهای آموزش). ترجمه داریوش نوروزی، اکبر صالحی. تهران: نشر نگاه.
ابوحمزه فرهاد. (1367). مقایسه عملکرد فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم با معلمان حقالتدریس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
باقری سیفعلی. (1385). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی و از مراکز تربیت معلم و آموزش عالی در دورهابتدایی شهرستان مراغه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
حائریزاده خیریه بیگمو، محمدحسن، لیلی. (1386). ویژگیهای معلم مؤثر. چاپ چهارم، تهران: نشر قطره.
حسینی پناه علی. (1382). چگونه معلم اثربخش باشیم. مجله رشد معلم، 179: ص 17.
دبیلوآندرسون لورین. (1381). مبانی برنامه ریزی آموزشی (افزایش اثربخشی معلم). ترجمه حسین آموزگار. تهران: نشر روزگار.
رابینز آنتونی. (1382). گامهایی به سوی موفقیت. ترجمه سوسن افشار.تهران: انتشارات آگاه.
رئوف علی. (1372). بررسی جنبش جهانی برای تربیت معلم. تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت.
روزاماریا توماس. (1380). تربیت معلم به سوی الگویی تازه برای آموزش معلمان. ترجمه فریبرز مجیدی چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
زارعی مرتضی. (1388). ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی بدو خدمت مرکزتربیت معلم. پایاننامه کارشناسی ارشد.دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
سیف علی اکبر. (1381). ملاکهای شایسته معلم. فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش، 121: 12-10.
شعبانی حسن. (1374). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
شنیده آسیه. (1379). بررسی و مقایسه کارآیی معلمان در رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلمو معلمان حق التدریس کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ازدیدگاه مدیران دبستانهای دخترانه شهرستان بیرجند. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
صادقی طاهره. (1387). شرایط و ویژگیهای یک تدریس اثربخش در راهکارهای کاربردی اجرای آنها. فصلنامه تعلیم و تربیت. 25 : 4.
صافی احمد. (1387). سیرتحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر.فصلنامه تعلیم و تربیت، 4: 22.
صوفی رازمند. (1388).راهبردهای افزایش اثربخشی معلمان. مجله رشد معلم، 18: 12.
علاقهبند علی. (1382). مدیریت عمومی. چاپ دهم، تهران: نشرروان.
فرهادیان رضا. (1380).صلاحیت وویژگی مطلوب معلم از دیدگاه اسلام. فصلنامه تعلیم و تربیت، 10:18.
محسن پور بهرام. (1382). نقش تربیتی معلم در فرآیند تعلیم و تربیت. فصلنامه تعلیم و تربیت،73.
نیکنامی، مصطفی. (1377). مقایسه و ویژگیهای معلمان خوب و اثربخش. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 8 و 7: 25، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
منابع انگلیسی
Allianance for excellent education. 2008. Measuring and improving the effectiveness of high school teacher,issues brief.
Anderson C.S. 2007. the search for school climate, A review of the researchre education research, journal of personal evaluation in Education , pp : 107-128.
Akerlind B. K. The impact of a new Teacher mentoring program essional Development program.Avaliable from: h
ttp://www.ir.net/teacher-cert. [ Accessed 7 february 2010].
Calder M.2009. Teacher training and Student achievement.paper 23.
Chang Y.C. 2006. function and Effectiveness of Education. 3rd.
Cheong k. 2005. total Teacher Effectiveness. international Jornal of Educational Management 10/ 6.
CHrleston. 2010. summer institute Teacher teaching ways to improve students waiting. Washington, D.C: Jun 30.
Calder. 2009. Teacher attrition and student achievement.paper 234
David K. 2009 . approach student centered from of learning. Higher Education , 58 , pp :1-13 Jennifer.
Eleanor. A. 2008. In search of evidence for the Effectiveness of Professiona l. Avaliable from:
http://www. Went. org.
Hammod. D.2010. Teacher Education and the American future. Jornal of Teacher Education. Washington, D.C : Jun 22.
king R. 2010. The impact of Teacher experience examining the evidence and policy implications.
Imig. H.2009. A case study of Teacher Effectiveness in advancedplacement courses. jurnal of Teacher Education.
Oliverc ,O. J. 2008. A conceptual and analytic critique of student rating of Teachers in the USA with implications for Teachers Effectiveness.
Philosophy. 2009
. A comparison of what Teacher know versus what Teachers practices. DoctoralDissertation,Jun 13.
Paula. W. 2009. principals role in attracting , retaining and develop new Teachers. paper.8.
Rikenberg , B. S ; M. Ed. 2010. The relationship between studentperception of Teachers and Classrooms. Teachers goaltoward teaching , and student ratings of Teachers Effectiveness.
Doctoral Dissertation, Southern llliois University.
Ryan , D.W. 2006. Developing a new model of Teacher Effectivenesministry of Education.
SHermman.G. 2008. Acomparision of Elementary, Middle and Highschool principals Teacher selection practices and perception of Teacher Effectiveness.
Midley, A. 2005
. goal structures and patterns of adaptivelearning US : Lawrence associates publisher.
Moran M. & Hoy, A.W. 2008. Teacher efficacy : capturing an elusive Construct
. teaching and Teacher Education. Avaliable from: http : // www. teacher.education. [ Accessed 7 february 2008].
Teacher training for science and technolog Education reform. http : //www. unsco. Org. [ Accessed 7 february 2010].
Barnett. B & Alan. 2010. The role of Teacher training anddevelopment programs.
Walker.2009.Teacher Education and the American future. journal of Teacher Education.pg.35