| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,482,953 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,954,759 |
بررسی اثر مداخلهای تصویرسازی ذهنی تعاملی و بار هیجانی کلمات بر یادآوری و بازشناسی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 25، مهر 1391، صفحه 138-154 اصل مقاله (214.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین زارع* 1؛ وحیده صالح میرحسنی2 | ||
| 1- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران (نویسنده مسئول) | ||
| 2- هیأت علمی دانشگاه پیام نور salehmirhasani@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی تعاملی و بار هیجانی بر یادآوری و بازشناسی میباشد. این پژوهش روی 40 آزمودنی از دانشجویان کارشناسی که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده است، انجام شد. در طول دو جلسه به آزمودنیهای گروه آزمایش یادیار تصویر سازی ذهنی تعاملی آموزش داده شد. سپس فهرستی از 30 کلمه با بار هیجانی مثبت، منفی و خنثی به هر دو گروه آزمایش و کنترل ارائه گردید و میزان یادآوری و بازشناسی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان یادآوری و بازشناسی آزمودنیهایی که یادیار تصویر سازی ذهنی تعاملی به آنها آموزش داده شده بود، تفاوت معناداری با گروه کنترل که از | ||
| کلیدواژهها | ||
| یاد یارتصویرسازی ذهنی تعاملی؛ بار هیجانی؛ یادآوری و بازشناسی | ||
| مراجع | ||
|
استرنبرگ جف میو، رابرت. (2006). روان شناسی شناختی.ترجمه علینقی خرازی والهه حجازی(1387). تهران: سمت. زارع، حسین، و حقیقی، فهیمه السادات. (1388). تأثیر نشانههای بازیابی(بسامد، آشنایی و طول کلمه) بر حافظه بازشناسی. چاپ نشده. گلاور، جی. ای.، و راگر، بی. اچ.(1979). اصول تربیتی روانشناسی و کاربرد آن. ترجمه علینقی خرازی و همکاران(1378). تهران: مرکز دانشگاهی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,684 |
||