| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,179 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,792 |
رابطه بین کمالگرایی و سبکهای شناختی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 27، فروردین 1392، صفحه 29-49 اصل مقاله (243.69 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا کاکاوند1؛ زهرا لبادی2؛ شکرانه زارعی3 | ||
| 1استادیار روانشناسی دانشگاه بین المللی قزوین | ||
| 2استادیار دانشگاه آزاد واحد کرج | ||
| 3- کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت zarei4128@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی (تری شورت، 1995) و تفکر سازنده (اپستین و مییر، 1994) برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با سبکهای شناختی رابطه مستقیم و معنادار و بین کمالگرایی منفی با سبکهای شناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. در کمالگرایان مثبت بین مقابله عاطفی با مشکلات، مقابله رفتاری با مشکلات و خوشبینی رابطه مستقیم معنادار و بین تفکر اسرارآمیز و تفکر طبقهبندی شده رابطه معکوس معنادار وجود داشت و بین تفکر کلی سازنده و تفکر خرافاتی رابطه معنادار وجود نداشت. کمال گرایی منفی با تفکر کلی سازنده و تمام زیرمقیاس های آن رابطه معکوس معنادار و با خوش بینی رابطه معنادار نداشت. یافتههای پژوهش نشان داد که کمالگرایان مثبت از تفکر مثبت برخوردار بوده و به شکل فعالانه در قالب روشهای رفتاری و عاطفی به حل مشکلات خود میپردازند و از تفکرات منفی دوقطبی، خرافاتی و اسرارآمیز پائین و خوشبینی بالایی برخوردارند و در مقابل کمالگرایان منفی از تفکر مثبت برخوردار نبوده و از روشهای عاطفی و رفتاری در مقابله با مشکلات استفاده نمیکنند. اما از تفکرات مخرب هم خود را دور نگه میدارند و میزان خوشبینی آنها بسیار پائین است. در کل نتایج بدست آمده در کمالگرایان منفی نشاندهنده ناسازگاریهایی در روشهای مقابله با مشکلات و الگوهای فکری بوده و کمالگرایان مثبت به شیوهای مناسب با مشکلات خود رویارویی میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کمالگرایی؛ سبکهای شناختی؛ تفکر سازنده؛ تفکر اسرارآمیز؛ تفکر خرافاتی | ||
| مراجع | ||
|
آزادمرد، ش. (1379). بررسی رابطة بین سبک یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) و توانایی حل مسئله دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر اردبیل در سال 79-78، پایاننامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. امامیپور، س و شمس اسفندآباد، ح. (1386). سبکهای یادگیری شناختی. (چاپ اول)، تهران، نشر سمت. بشارت، م. ع. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی. مجله علوم روانشناختی، شماره 8، 359-346 بشارت، م. ع. (1384). بررسی رابطهی کمالگرایی مثبت و منفی و مکانیسمهای دفاعی. پژوهشهای روانشناختی. شماره 2-1، دورهی هشتم، 21-7. بشارت، م. ع. نادعلی، ح. زبردست، ع و صالحی، م. (1387). کمالگرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی. فصلنامه روانشناسان ایرانی. شماره 17، سال پنجم. 17-7. بشارت، م. ع، جوشنلو، م و میرزمانی، م. (1386). رابطه سبکهای دلبستگی و کمالگرایی. دو ماهنامه دانشور رفتار. شماره 25، سال چهاردهم. 18-11. پلنت. ج. (2007). Spss. ترجمهی علیرضا کاکاوند .(1389). کرج. انتشارات سرافراز. جمشیدی، ب. رزمی، م. ر. حقیقت، ش و سامانی، س. (1387). رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با ابعاد کمالگرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، شماره 2، سال چهاردهم. 241-199. خسروی، ز و علیزاده صحرایی، ا. هـ. (1388). کمالگرایی، سلامت یا بیماری. (چاپ اول). تهران: نشر نی. رضایی، ا. (1378). مقایسه سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی مدارس و دانشگاههای شهر تهران، پایاننامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. سیف، ع. ا. (1380). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش پنجم، تهران، آگاه. شولتز، د. (1990). روانشناسی کمال: الگوهای شخصیت سالم، ترجمهی گیتی خوشدل. (1388). نشر پیکان. تهران. چاپ شانزدهم. علیزاده صحرائی، ا. هـ .(1386). رابطه کارآیی خانواده، باورهای غیرمنطقی و عزت نفس با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشآموزان. پایاننامه چاپ نشده تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. کدیور، پ. عبداللهپور، م. آ و عبداللهی، م ج. (1384). بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای روانشناختی. شماره 4-3، دورهی هشتم، 44-30. هرمزینژاد، م؛ شهنی ییلاق، م و نجاریان، ب. (1379). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان شهید چمران اهواز. مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی، سال هفتم، شماره 3 و 4 دورهی سوم، 50-29. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,471 |
||