| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,972 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,789 |
دیدگاه کتابداران درباره زیرساخت فناوری در به کارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 1، دی 1393، صفحه 91-101 اصل مقاله (756.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2014.249 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا رستمی* 1؛ نسیمه جهانی2؛ آزاده علاقمند3 | ||
| 1کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی،معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کتابخانه عمومی شهید صالحی بابلسر، بابلسر، ایران | ||
| 3مدیر پژوهش آموزشکده فنی و حرفهای سما، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، بابل، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته است. یافتهها: میزان استفاده از زیرساخت فناوری در مدیریت دانش کتابخانههای موردبررسی در زمینههای گردآوری و ذخیرهسازی منابع دانش کمتر از متوسط، سازماندهی منابع دانش در حد مطلوب و اشاعه منابع دانش در حد متوسط ارزیابی شد. درمجموع، ارزیابی مدیریت دانش در این سه حوزه را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. نتیجهگیری: پایین بودن نسبی استفاده از زیرساخت فناوری میتواند به سبب آگاه نبودن کتابداران بهضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در شناسایی و گزینش منابع اطلاعاتی و نیز نداشتن مهارت در استفاده از این فناوریها باشد؛ بنابراین لازم است برای آموزش و آشنایی بیشتر کتابداران با فناوریهای روز دنیا تلاش شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ایران؛ فناوری اطلاعات؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ مدیریت دانش | ||
| مراجع | ||
|
افشار، ابراهیم؛ نوذری، سودابه (2007). مدیریت دانش دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی (نسخه آزمایشی). بازیابی 20 آبان 1393، از: http://portal.nlai.ir/daka/Wiki انتهایی، علیرضا (1381). ارائه الگوی پیشنهادی برای مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. باواخانی، آناهیتا (1388). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای سازمانی انرژی اتمی ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینهسازی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه الزهراء. تهران. پریرخ، مهری (1385). نقش و کارکرد فرهنگسازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش ازنظر کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی؛ مطالعه موردی، مطالعه تربیتی و روانشناسی. 7(1)، 105-127. خاتمیان فر، پریسا (1386). بررسی وضعیت، شیوهها و عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز آستان قدس رضوی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد. خوانساری، جیران (1384). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق وزارت نیرو ارائه الگوی پیشنهادی. رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. عطا پور، هاشم (1388). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر چرخه مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی (مطالعهی موردی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران). مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات. تهران: کتابدار. موسوی، مریم؛ محمد اسماعیل، صدیقه (1389). بررسی وضع موجود کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 2(8)، 73-82 Khandelwal, V. Gottschalk, P. (2003). A knowledge management survey of Australian law firms. School of Computing and Information Technology. University of western Sydney. Technical report No. CIT/5/2003.
Kwan, M. M. (2003). Process oriented knowledge management: a case study. Journal of the Operational Research Society. 54(2). P. 204
Rowley, Jennifer. (2000). Is higher education ready for knowledge management. The International journal of educational management Bradfored.14(1),325
White, T. (2004) Knowledge management in an academic library case study: KM within Oxford University Library Services (OULS). IFLA presentation
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,644 |
||