| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,655,447 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,976,599 |
دقیقآموزی: مداخلهای رفتاری برای دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 20، دی 1394، صفحه 1-38 اصل مقاله (641.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.2593 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید علیزاده1؛ حجت پیرزادی* 2؛ باقر غباری بناب3؛ شهلا پزشک4؛ فرنگیس کاظمی4 | ||
| 1استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه | ||
| 3استاد دانشگاه تهران | ||
| 4استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخلههای موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیقآموزی بهعنوان نمونهای از روشهای مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی معتبر در این زمینه بین سالهای 1954 تا 2015 از پایگاههای اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاهها با کلید واژههایEvidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود. همچنین، از برخی منابع فارسی موجود در این زمینه استفاده شد. یافتهها: مرور ادبیات پژوهش نشان داد مداخلههای موثر در اختلال یادگیری خواندن بر دیدگاه رفتاری مبتنی هستند و در این بین دقیقآموزی مداخلهای است که با رویکرد پاسخ به مداخله هماهنگی دارد. دقیقآموزی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند ارزیابی مداوم عملکرد، ثبت و نمایش عملکرد روی نمودار و تصمیمگیری بر مبنای چگونگی عملکرد یادگیرنده است که میتواند استفاده از آن برای افراد با اختلال یادگیری خواندن را اثربخش سازد. نتیجهگیری: بر اساس مرور ادبیات پژوهش میتوان گفت دقیقآموزی مداخلهای رفتاری در اختلال یادگیری است که به خاطر ویژگیهایی که در خود جای داده، توجه بیشتری را از سوی پژوهشگران و متخصصان بالینی این حوزه میطلبد. تعاریف، ویژگیها، اصول و مراحل دقیقآموزی در متن مقاله بهتفصیل بیان شدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشهای رفتاری؛ اختلال یادگیری خواندن؛ روشهای مداخله؛ دقیقآموزی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,930 |
||