| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,259 |
ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 3، فروردین 1390، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| نورعلی فرخی* | ||
| عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| به منظور ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایاننامه کارشناسی ارشد و 30 پایاننامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجهبندی محقق ساختهای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافتههای تحقیق نشان داد که پایاننامههای هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدفها، سؤالها، فرضیهها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملاً مناسب هستند که نقاط قوت پایاننامهها به حساب میآید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتاً مناسب ارزشیابی شدهاند. در ملاکهای مربوط به بیان مسئله، سؤالها، فرضیهها، تعریف جامعه آماری پایاننامههای کارشناسی ارشد و در بقیه ملاکها پایاننامههای دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهشها، تفکیک نقل قولهای مستقیم و غیرمستقیم، ارائه خلاصهای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمونهای آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایاننامههای ضعف اساسی مشاهده شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ ملاکها؛ پایاننامه؛ کارشناسی ارشد؛ دکتری؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| مراجع | ||
|
ایزاک، استفان. (1386). راهنمای تحقیق وارزشیابی در روان شناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور. تهران: انتشارات ارسباران. بازرگان، عباس. (1374). ارزیابی درونی دانشگاه و کاربرد آن در بهبود کیفیت آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 3 و 4 سال سوم، پاییز و زمستان، ص50. بازرگان، عباس.(1387). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت. حری، عباس. (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی. تهران: دبیرخانه هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور. دفتر برنامهریزی آموزشی، نظارت و سنجش. (1384). راهنمای آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. دلاوری، ابوالفضل. (1387). طرح ارتقاء کیفیت رسالههای دکتری. معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی. سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی. (1386).روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. سیف، علی اکبر. (1387). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی- ویرایش پنجم. تهران: نشر دوران. سیف نراقی، مریم و عزت ا... نادری .(1387). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی). ویرایش ششم. تهران: انتشارات ارسباران. شریفی، حسن پاشا و نسترن شریفی. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن. صاحبی، علی. (1383). روش تحقیق در روان شناسی بالینی – تهران: انتشارات سمت. مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. (1386). گزارش همایش تأملی بر دورههای دکتری تخصصی در ایران. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. (1384). آئین نامه دوره دکتری (Ph.D.). ولف، ریچارد. (1376). ارزشیابی آموزشی (مبانی سنجش توانایی و بررسی برنامهها). ترجمه علیرضا کیامنش. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1984).
American psychological Association.(1991). Publication Manual of the American psychological Association (3thed) ashington. DC: Author. Blount. Lawanna I. (2004). Dissertation proposal Guidelines. Akamaai University. Marczyk,G, Dematteo. D. Festinger, D.(2005). Essentials of research desing and methodology. NJ: John Wiely and sons. Inc. The professional school of psychology. (2005). Dissertation Manual.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,152 |
||