| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,162 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,934,745 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,662 |
بررسی روایی و پایایی شیوههای نمره گذاری آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 5، مهر 1390، صفحه 1-24 اصل مقاله (1.65 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| جواد مصرآبادی* | ||
| ریزی آموزشی تدوین شده است. - استادیار دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | ||
| چکیده | ||
| با گسترش استفاده از نقشههای مفهومی به عنوان ابزارهای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی، نمرهگذاری آنها به مبحثی چالشانگیز تبدیل شده است. در این پژوهش به معرفی سه شیوه نمرهگذاری به آزمونهای نقشه مفهومی میپردازیم: (1) روش رابطهای که در آن به رابطه بین مفاهیم به طور جداگانه نمرهای اختصاص داده میشود. (2) روش ساختاری که براساس سازمان سلسله مراتبی موجود بین مفاهیم نمره داده می شود. (3) روش شباهت که در آن با توجه به مقایسه نقشه مفهومی دانشآموز با یک نقشه مفهومی معلم برای هر بخش از نقشه نمرهای ارائه میشود. برای تشخیص مناسبترین شیوه نمرهگذاری از بین این شیوهها از سه شاخص روایی ملاکی، پایایی نمرهگذاران و روایی افتراقی استفاده شد. نمونه آماری پژوهش 105 نفر از دانشآموزان سال دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 88-1387 بودند که در چهار کلاس حضور داشتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که روش نمرهدهی رابطهای از لحاظ این شاخصها نسبت به دو روش دیگر دارای مقادیر بالاتری است و روش نمرهدهی شباهت نیز نسبت به دو روش دیگر دارای پایینترین شاخصهای آماری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: ارزشیابی تحصیلی؛ پایایی؛ روایی؛ آزمون؛ نقشه مفهومی؛ نمره گذاری | ||
| مراجع | ||
|
بلوم، بی.اس؛ انگلهارت، ام.دی؛ فرست، ای.جی؛ هی، دبیلیو.اچ؛ و کراتول، دی.آر. (1368). طبقه بندی هدفهای پرورشی، کتاب اول حوزه شناختی. (ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی). تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1956. تهران: انتشارات رشد. رحمانی، آزاد. (1384). تأثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی در یادگیری درس فرایند پرستاری دانشجویان ترم دوم پرستاری. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علوم پزشکی تبریز. سیف، علی اکبر. (1387). سنجش فرایند و فراورده تحصیلی: روشهای قدیم و جدید. تهران: نشر دوران. مصرآبادی، جواد؛ فتحی آذر، اسکندر؛ و استوار، نگار .(1384). اثربخشی ارائه، ساخت فردی و ساخت گروهی نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد آموزشی. فصلنامه علمی - پژوهشی نوآوری های آموزشی.13، 31-11. مصرآبادی، جواد؛ علوی، الهه؛ و استوار، نگار. (1385). مقایسه اثربخشی استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یاددهی – یادگیری در پیشرفت درسی دروس مختلف. چکیده مقالات و طرحهای نوآورانه در همایش ملی نوآوریهای آموزشی. تهران: دی ماه1385، مؤسسه پژوهش برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی. مصرآبادی، جواد؛ حسینی نسب، داوود؛ فتحی آذر، اسکندر و مقدم واحد، محمد. (1387). اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی- عاطفی در یادگیری درس زیست شناسی. مجله روانشناسی دانشگاه تبریز. شماره 8. زیر چاپ. مصرآبادی، جواد. (1388). امکان سنجی به کارگیری روش های ارزشیابی مبتنی بر نقشه مفهومی در زیست شناسی دوره متوسطه. طرح پژوهشی چاپ نشده: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی.
منابع لاتین All, C.A., Huycke, L.I., & Fisher, M.J. (2003). Instructional tools for nursing education: Concept maps, Nursing Education Perspectives, 24(6), 311-317.
Chang, K.E., Sung ,Y.T., & Chen, S.F. (2001). Learning through computer- based concept mapping with scaffolding aid. Journal of Computer Assisted Learning, 17, 21-33.
Chularut, P., & DeBacker, T.K. (2003). The influence of concept mapping on achievement, self-regulation, and self-efficacy in students of English as a second language. Contemporary Educational Psychology, 29, 248-263.
Fellows, N.J. (1994). A window into thinking: using student writing to understand conceptual change in science learning. Journal of Research in Science Teaching, 31, 985–1001.
Hall, R.H. & O'Donnell, A.M. (1996). Cognitive and affective outcomes of learning from knowledge maps. Contemporary Psychologist, 21, 94-101.
Herl, H., & Baker, E.D. (1996). Construct validation of approach to modeling cognitive structure of US history knowledge. Journal of Education Research, 89, 213–230.
Horton, P.B., McConny, A.A., Gallo, M., Woods, A.L., & Hamelton, O. (1993). An investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructional tool. Science Education, 77(1), 95-111.
Huai,H. (1997). Concept mapping in learning biology: Theorical review on cognitive and learning styles. Journal of interactive learning research, 8, 38-48.
Kilic, G.B. (2003). Concept maps and language: a Turkish experience. International Journal of Science Education, 25, 1299-1311.
Markham, K.M., Mintzes, J.J. & Jones, M.G. (1994).The concept map as a research and evaluation tool: further evidence of validity. Journal of Research in Science Teaching, 31, 91-101.
McClure, J, R., Sonak, B., & Suen, H, K. (1999). Concept map assessment of classroom learning:Reliability, validity, and logistical practicality. Journal of Research in Science Teaching, 4, 475–492.
Novak J. D., & Musonda, D. (1991). A twelve-year longitudinal study of science concept learning. American Educational Research Journal, 28( 1 ), 117-153.
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Concept mapping for meaningful learning. Cambridge University Press, Cambridge.
Potelle, H., & Rouet, J.F. (2003). Effects of content representation and readers’ prior knowledge on the comprehension of hypertext. International Journal of Human-Computer Studies, 58, 327-345.
Rice, D.C., Ryan, J.M. & Samson, S.M. (1998). Using concept mapping to assess student learning in the science classroom: Must different methods compete? Journal of Research in Science Teaching, 35(10), 1103-1127.
Ruiz-Primo, M.A. & Shavelson, R.J. (1996). Problems and issues in the use of concept maps in science assessment. Journal of Research in Science Teaching, 33, 569–600.
Shavelson, R.J., Ruiz-Primo, M., & Wiley, E. (2005). Windows into the mind. Higher Education, 49, 413–430.
Shern, D., Trochim, W.M., & LaComb, C.A. (1995). The use of concept mapping for assessing fidelity of model transfer: An example from psychiatric rehabilitation. Evaluation and Program Planning, 18, 143–153.
Stensvold, M.S., & Wilson, J.T. (1990). The interaction of verbal ability with concept mapping in learning from a chemistry laboratory activity. Science Education, 74, 4, 473–480.
Wandersee, J.H. (1990). Concept mapping and the cartography of cognition. Journal of Research in Science Teaching, 27, 923-936.
West, D., Park, J., Pomeroy, J., & Sandoval, J. (2002). Concept mapping assessment in medical education: A comparison of two scoring systems. Medical Education, 36, 820–826.
West, D.C, Pomeroy, J.R, Park, J.K, Gerstenberger, E.A, & Sandoval, J.H. (2000). Critical thinking in graduate medical education: a role for concept mapping | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,873 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |
||