| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,199 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,150 |
ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 2، شماره 5، مهر 1390، صفحه 1-32 اصل مقاله (1.65 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عباس عباسپور* 1؛ محمد شرقی2 | ||
| 1استادیار علمی دانشگاه علامه طباطبایی abbaspour1386@gmial.com | ||
| 2دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی msharafi93@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| زمینه: بهبود کیفیت فعالیتهای نظامهای آموزش عالی به منظور پاسخگویی به چالشهای پیش رو همواره از سیاستهای اصلی دست اندرکاران نظامهای آموزش بوده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف توسعه و بهبود کیفیت گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از طریق ارزیابی درونی صورت گرفته است. روش:به این منظور پس از تصریح اهداف گروه درسه سطح آموزشی، پرورشی و عرضه خدمات تخصصی و با توسل به تجربیات ملی و بینالمللی، الگوی عناصر سازمانی و نظرات کمیته ارزیابی درونی گروه مورد مطالعه، تعداد هفت عامل تعیین و مورد ارزیابی قرار گرفت. این عاملها عبارتند از: 1- هدفها، مدیریت و سازماندهی؛ 2- هیأت علمی؛ 3- دانشجویان؛ 4- دورههای آموزشی و برنامههای درسی و غیردرسی؛ 5- فرایند یاددهی و یادگیری؛ 6- دانش آموختگان؛ 7- امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی. به منظور ارزیابی عوامل فوق 47 ملاک و 182 نشانگر در نظر گرفته شد. هر کدام از این نشانگرها با اندازه گیری یک یا چند متغیر همراه بود. ابزارهای مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه، مصاحبه، چک لیست و سند کاوی دادههای لازم بود. با بررسی پیشینه گروه و بهخصوص تحولات آن در پنج سال گذشته و رجوع به قوانین و مقررات دانشگاهی و در نظر گرفتن انتظارات آزمودنیها برای هر نشانگر الزاماتی جهت قضاوت تهیه و تدوین گردید. براین اساس تلاش شد وضعیت موجود گروه با توجه به الزامات تعیین شده که مشخص کننده وضعیت مورد انتظار گروه بود، مقایسه لازم به عمل آید و سطح مطلوبیت هر نشانگر مشخص شود. یافتهها: براساس میانگین امتیازهای داده شده به سطوح مطلوبیت (مطلوب:3؛ نسبتاً مطلوب: 2؛ نامطلوب: 1) و تطبیق آن با طیفهای قضاوت نتایج ارزیابی به شرح ذیل بدست آمد: عامل هدفها، مدیریت و سازماندهی نسبتاً مطلوب، هیأت علمی مطلوب، دانشجویان نسبتاً مطلوب، دورههای آموزشی و برنامههای درسی و غیردرسی نسبتاً مطلوب، فرایند یاددهی- یادگیری نسبتاً مطلوب، دانشآموختگان نسبتاً مطلوب و در نهایت، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی نسبتاً مطلوب بود. در مجموع به رغم اینکه وضعیت موجود گروه در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت؛ لکن در مورد برخی نشانگرها نارساییها و کاستیهایی وجود داشت که برای رفع آنها و بهبود در کیفیت گروه پیشنهادهایی ارائه شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: اعتبار بخشی؛ ارزیابی درونی؛ کیفیت؛ آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
بازرگان، عباس. (1380). ارزشیابی آموزشی (مفاهیم الگوها، فرایند عملیاتی). تهران: سمت. رحیمی، حسین؛ محمدی، رضا؛ پرند، کوروش. (1381). ارزیابی درونی رویکرد چالش برانگیز در نظام آموزش عالی ایران، مجموعه مقالات چهل و هفتمین نشست رؤسای دانشگاهها، سازمان سنجش آموزش کشور. زین آبادی، رضا؛پور کریمی، جواد. (1383). جایگاه ارزیابی درونی در بهبود کیفیت عملکرد مراکز آموزش عالی و دانشگاهها، سازمان سنجش آموزش کشور. محمدی، رضا. (1381). ارزیابی کیفیت گروههای آموزشی ریاضی (محض – کاربردی) دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پایان نامة کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران. میرزایی، علیرضا. (1383). ارزیابی درونی گروههای علوم انسانی دانشگاه ایلام به منظور بهبود کیفیت آموزشی گروهها. پایان نامة کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران.
منابعلاتین Ahmadi, Azam. , Bazargan, A and Havas Beigi, F(2011). Relationship between organizational characteristics and implementation of internal evaluation in universities educational departments, case: University of Tehran. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 15, 2011, Pages 221-228
Bazargan, A.)2002(.Issues and Trends in Quality Assurance and Accreditation: A case study of Iran.Proceedings of the First Global Forum on International Quality Assurance,Accreditation and the Recognition of Qualifications in Higher Education, UNESCO,Paris:17-18 October,2002. (pp123-128).Paris: UNESCO.
Bazargan, Abbas (2007) “Problems of Organising and Reporting Internal and External Evaluation in Developing Countries: The Case of Iran’’ Quality in Higher Education. Vol. 13, No. 3, pp. 207 – 214.
ESIB, (2003), “European Student Handbook on Quality Assurance in Higher Education”
Available at: http://www.vssunes.ch.
Farasatkhah, M., Ghazi, M. and Bazargan, A.(2008), “Quality Challenge in Iran’s Higher Education: A Historical Review”, Iranian Studies, Vol. 41, No. 2, pp.115-137.
Gordon, George (1999). “Creating Effective Internal Processes for Quality Assessment, Management and Development”. Assessment Update. Vol. 11, No. 6, pp 6-12.
OECD Education & Skills, (2004), “Quality and recognition in higher education – the cross-border challenge”, Vol. 9, pp.18-26.
Tarı´,Juan Jose (2010), “Self-assessment processes: the importance of follow-up for success”. Quality Assurance in Education.Vol. 18 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,835 |
||