| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,779 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 10، دوره 4، شماره 11، فروردین 1392، صفحه 55-76 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین عبدالهی* 1؛ عباس بازرگان2 | ||
| 1. نویسنده مسئول، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسائی عناصر تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی بوده است. روش:آمیخته (استفاده از گروه کانونی و روش تحلیل عاملی). جامعه آماری این تحقیق عبارتند از: اعضای هیأت علمی پیمانی، رسمی- آزمایشی و رسمی ـ قطعی (زن و مرد) شاغل در دانشکدههای دهگانه علوم انسانی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 87-1386. نمونه مورد مطالعه براساس روش تصادفی طبقه ای به تعداد 200 نفر انتخاب شدند. تعدادی از پرسشنامههای عودت داده شده به علت نقص در دادهها کنار گذاشته شدند. در نهایت 137 پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت. تهیه مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی در سه مرحله به شرح زیرانجام شد: الف) تحلیل نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای بدست دادن مؤلفه های تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی.ب) تهیه گویههای پرسشنامه برای اجرای اولیه.ج)اجرای نهایی واعتباریابی مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی: پس از اجرای مراحل اول و دوم پژوهش، با اجرای مقدماتی پرسشنامه بر روی نمونه محدودی از جامعه آماری و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده اصلاحات لازم در نسخه اولیه پرسشنامه به عمل آمد. پیش نویس اولیه نسخه اصلاح شده براساس نظر تیم پژوهشی و چند تن از صاحبنظران سنجش، تهیه شد. حاصل این مرحله از پژوهش تدوین ابزار نهایی برای اجرای مرحله میدانی پژوهش بود.ضریب اعتبار مجموعه سنجه های مقیاس از طریق آلفای کرانباخ به میزان 92/0 محاسبه شد. جهت بررسی روایی مقیاس ازتحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی استفاده شده است.یافتهها: حاصل این تحقیق شناسائی عناصر تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی در 8 دسته میباشد. همچنین مقیاسی در42 گویه ساخته شد که با استفاده از آن میتوان بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی را اندازه گیری و در سطح گروه آموزشی و دانشکده مورد تحلیل قرار داد. این مقیاس 65 درصد واریانس کل متغیر مورد نظر را تبیین میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی؛ ساخت و اعتبار یابی مقیاس؛ سنجش بهرهوری | ||
| مراجع | ||
منابعابطحی،حسین و کاظمی، بابک(1383). بهرهوری. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. ایروانی، هوشنگ، فائزی پور، محمد مهدی، شریف زاده ابوالقاسم و همکاران(1385). تحلیل عوامل تأثیر گذار بر بهبود فرصتهای مطالعاتی هیأت علمی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. شایان، مهین(1375). عوامل مؤثر در بهرهوری نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی. شیوه های عملی ارتقای بهرهوری نیروی انسانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی. عبداللهی، حسین(1387). طراحی مدلی برای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران. رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فرودر، جیمز(1384). بهرهوری هیأت علمی. دایره المعارف آموزش عالی، ترجمه حمید رضا آراسته، ناشر بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی. مشبکی، اصغر(1378). مدیریت وبهرهوری: اکسیرکار و تولید. مجموعه مقالات بهرهوری در مدیریت، مجموعه هفتم. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی منصور فر،کریم(1385). روشهای پیشرفته آماری همراه با برنامه های کامپیوتری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. هومن، حیدرعلی ( 1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل.تهران: انتشارات سمت. هومن، حیدرعلی(1381). تهیه واستاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی. Adams, Jim(2002). A view from the top: what academic leaders believe about faculty performance and compensation in California's four – year postsecondary institutions. University of Southern California.U.S.A.
Barr ,Robert B.& Tagg, John (2003). From Teaching to Learning A New Paradigm for Undergraduate Education" U.S.A.
Doellefeld.Steven FM.(1998). Faculty Productivity: A Conceptual Analysis And research Synthesis" P.HD dissertation STATE University of New York.U.S.A.
Kapelke, Steven(2005). RECOMMENDATION ON FACULTY WORKLOAD AND PRODUCTIVITY"Internet .
Massy,WilliamF,Wilger ,Andea K(1995). Improving Productivity”Change.New Rochelle .Vol .27.Iss4.
Middaugh, Michael F.(2001) .Understanding Faculty Productivity Standards and Benchmarks for Colleges and Universities. jossy _Bass Publisher. San Francisco.U.S.A.
Poole,William(2005) .Improving Productivity in Higher education. Webster University.St.Louis.
Porter, Stephen R.; Umbach , Paul (2001) .Analyzing Faculty Workload Data Using Multilevel Modeling" Research in Higher Education.Vol.42.No2.
Weiss,Donna(1998) . The Relationship Between Faculty Group Development and Faculty Productivity in Higher Education” Ph. D Dissertation ,University of TEMPLE, U.S.A.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,606 |
||