| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,655,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,976,631 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مهارتهای اجرایی برای کودکان پیشدبستانی (فرم والد) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 15، فروردین 1393، صفحه 59-78 اصل مقاله (617.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علیاکبر ابراهیمی* 1؛ احمد عابدی2؛ مهناز شیرانی3 | ||
| 1دانشجوی دوره دکتری روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان | ||
| 2عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه اصفهان | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| زمینه: مهارتهای اجرایی، تواناییهای شناختی سطح بالا هستند که در فعالیتهای روزانه و تکالیف یادگیری به کودکان کمک میکند. هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی روایی و اعتبار مقیاس مهارتهای اجرایی برای کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است. روش: در این مطالعه توصیفی، 250 کودک (150 دختر و 100 پسر) از میان مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان طی نمونهگیری خوشهای انتخابشده و مادران آنها به سؤالات مقیاس مهارتهای اجرایی پاسخ دادند. برای بررسی روایی مقیاس از روشهای روایی محتوا، همبستگی گویهها با نمره کل (تحلیل مواد) و تحلیل عوامل استفاده شد. اعتبار مقیاس یادشده با روشهای آلفای کرونباخ و اعتبار تنصیفی بررسی گردید. یافتهها: تحلیل مواد مقیاس نشان داد که ضرایب همبستگی گویهها با نمره کل در تمام موارد معنیدار و بین 21/0- تا 81/0 متغیر بود که ضرایب در سطح (0001/0p=) معنیدار بودند. علاوه بر این، اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس مهارتهای اجرایی 75/0 محاسبه گردید. همچنین ضریب اعتبار تنصیفی مقیاس 80/0 به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مقیاس مهارتهای اجرایی واجد ویژگیهای روانسنجی رضایت بخشی برای استفاده بر روی کودکان پیشدبستانی ایرانی میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتبار؛ روایی؛ کودکان پیشدبستانی؛ مهارتهای اجرایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,869 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,073 |
||