| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,667,049 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,832 |
ساخت و رواسازی مقیاس رویکرد سیستمی در برنامهریزی آموزشی مدیران و معلمان غرب استان مازندران | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 5، شماره 15، فروردین 1393، صفحه 144-165 اصل مقاله (549.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سمیرا ابراهیم پور کومله* 1؛ کامیان خزایی2؛ قربانعلی آقا احمدی3 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، چالوس، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | ||
| 3استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | ||
| چکیده | ||
| زمینه: روایی و پایایی از مسائل مهم در حوزه آزمونسازی محسوب میشوند.رویکرد سیستمی مفهومی است با کارکردهای بسیار که تعامل افراد شاغل در بخشهای گوناگون یک نظام را موردتوجه قرار میدهد. هدف: پژوهش حاضر باهدف ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس رویکرد سیستمی در برنامهریزی آموزشی و به روش توصیفی-پیمایشی به انجام رسیده است. روش: جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ مدیران و معلمان دبیرستانها و مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بود که از بین آنها 483 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رویکرد سیستمی روی آنها اجرا شد. یافتهها: پس از گردآوری دادهها، ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 981/0 محاسبه شد. تحلیل عاملی سؤالات رویکرد سیستمی بیانگر آن بود که بیش از 328/61 درصد واریانس موردنظر توسط عاملهای این پرسشنامه تبیین میشود. پس از یکبار چرخش عوامل از نوع واریماکس، همبستگی میان هر سؤال با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن پنج عامل (نگرش راهبردی؛ مدیریت راهبردی؛ توجه به واقعیات، اهداف و محیط کار؛ توجه به مقتضیات، پیچیدگی و تکالیف؛ مدیریت دانش و اطلاعات) بهعنوان مؤلفههای رویکرد سیستمی در برنامهریزی آموزشی، استخراج و نامگذاری گردید. بحث و نتیجهگیری: با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، میتوان از این پرسشنامه برای سنجش میزان رویکرد سیستمی کارکنان شاغل در مراکز آموزشی همچون آموزشوپرورش و دانشگاهها استفاده کرد و زمینۀ اصلاح و بهبود برنامههای آموزشی را فراهم آورد و بهطورکلی، بهرهوری نظامهای آموزشی را افزایش داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهریزی آموزشی؛ رویکرد سیستمی؛ پایایی؛ روایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,750 |
||