| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,865,228 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,001,645 |
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی مادران کودکان کمتوانذهنی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 8، دوره 4، شماره 13، فروردین 1393، صفحه 118-129 اصل مقاله (321.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عفت سادات رباط جزی1؛ اعظم غفوری2 | ||
| 1. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه علمی و کاربردی استان قم | ||
| 2دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه و طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| آسیب ذهنی یکی از عمدهترین و دشوارترین مسائل و مشکلات خانوادهها در دنیای امروزی است که فشارهای روانی زیادی بر کل خانواده بهویژه مادران تحمیل میکنند. کمبود دانش و آگاهی در مورد فرزندان آسیبدیده یکی از عوامل مهم در بروز واکنشهای نامطلوب است. بنابراین آموزشهای مناسب منجر به شادکامی مادران و خانوادههای آنها میشود. زیرا افراد، نگرش خوشبینانهای به وقایع و رویدادهای اطراف خود پیدا میکنند و بهجای سوگیری منفی نسبت به اتفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از این رویدادها دارند. هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی مادران کودکان کمتوانذهنی بود. روش پژوهش آزمایشی بود. بدین منظور40 نفر از مادران کودکان کمتوانذهنی مراجعهکننده به موسسه مهر آفرینان امید قم در سال 91-90 به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. دادههای بهدستآمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و یافتهها نشان داد میانگین نمرات شادکامی مادران کودکان کمتوانذهنی در گروه آزمایش پس از آموزش مهارتهای زندگی افزایشیافته است (14.48F= و 0.001> P). نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی تأثیر داشته است و سطح آگاهی و پذیرش آنها را نسبت به پدیده کمتوانیذهنی افزایش داده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مهارتهای زندگی؛ شادکامی؛ مادران کودکان کمتوانذهنی | ||
| اصل مقاله | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,070 |
||