| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,110,198 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,851,067 |
رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز ازجو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان ومقایسه آن در دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان وعادی شهر تهران | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 14، تیر 1393، صفحه 104-126 اصل مقاله (235.07 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شیما وفا1؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ حسن اسدزاده2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
| 2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه و مقایسه آن در دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دو گروه معلمان و دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران در سال تحصیلی سال 91 -1390 بود. در مدارس تیزهوشان با استفاده از روش تمام شمار کل معلمان پایه اول متوسطه 5 مدرسه را (که شامل 70 نفر بودند) انتخاب شدند و از بین همین مناطق همین تعداد مدرسه عادی به روش نمونهگیریچندمرحلهای انتخاب و 70 نفر معلم انتخاب شدند. سپس در کلاس این معلمان به تفکیک 4 دانشآموز انتخاب شدند. به طور کلی نمونه شامل 140 معلم و 560 دانشآموزبود. برای جمعآوریدادهها از پرسشنامه خود کارآمدی معلم تشانن- موران و وولفولک (2001)، پرسشنامه در این کلاس چه میگذرد فراسر، فیشر و مکروبی (1996)و پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پینتریچ و دیگروت (1990) استفاده گردید. تحلیل یافتههای پژوهش که با روشهای آماری رگرسیون چندگانه انجام گرفت نشان داد بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان مدارس تیزهوشان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت، همچنین رابطه مثبت و معنادار بین خودکارآمدی معلم و ادراک از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان عادی نشان داده شد. از طرفی نتایج نشان داد که بین این دو گروه در زمینه این رابطه تفاوت وجود دارد | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی؛ معلم؛ جو کلاس؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ دانشآموزان؛ تیزهوشان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,117 |
||