| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,854 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,362 |
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی جسمی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 14، تیر 1393، صفحه 104-126 اصل مقاله (475.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| وحیده دهاقین1؛ محمدکاظم عاطف وحید2؛ علی اصغر نژادفرید3 | ||
| 1کارشناسی ارشدروانشناسی بالینی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. | ||
| 2استادیار، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. | ||
| 3استادیار، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. Ali.asgharnejad@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی جسمیبود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه این مطالعه شامل تمام افراد با ناتوانی جسمی شهر تهران بود. نمونه شامل 22 نفر که به شیوه در دسترس از مؤسسه رعد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل با تعداد برابر (11 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههای افسردگی بک ویرایش دوم و اضطراب بک استفاده شد که آزمودنیهای هر دو گروه قبل و بعد از آموزش آنها را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایش 3 ماه (12 جلسه هفتگی) مهارتهای زندگی را آموزش دیدند که شامل مهارتهای خودآگاهی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، حلمسئله و تصمیمگیری، مقابله با خلق منفی و مدیریت استرس بودند. دادهها با آزمونهای یومان ویتنی، T مستقل، تحلیل کوواریانس و اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزشمهارتهای زندگی علائم اضطراب و افسردگی آزمودنیهای گروه آزمایش را به طور معناداری کاهش داده (01/0≥P) است، درحالیکه گروه کنترل هیچ تغییر معناداری را در پسآزمون و پیگیری نشان ندادند.بر اساس یافتهها میتوان پیشنهاد کرد که برای کنترل اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانیهای جسمی از آموزش مهارتهای زندگی استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ناتوانی جسمی؛ مهارتهای زندگی؛ اضطراب؛ افسردگی | ||
| اصل مقاله | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,073 |
||