| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,827 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز در میان کودکان اتیستیک | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 15، مهر 1393، صفحه 57-72 اصل مقاله (276.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرنوش فراهانی سپهر1؛ ژانت هاشمی2؛ شهلا پزشک3 | ||
| 1. دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3و هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| ازآنجاکه پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز، از مشکلات برجسته کودکان اتیستیک محسوب میشوند، این پژوهش، به بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح AB است. نمونه آماری، 3 دانشآموز پسر اتیستیک بودند که در مدرسه استثنایی پسرانه بشارت شهر تهران تحصیل میکردند. روش مداخله، در این پژوهش روش تکرار گفتار بوده است که به صورت تکرار پژواک گوییهای نمونهها انجام شده است و تأثیر آن در فراوانی پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز از طریق ثبت فراوانی رفتار پس از هر جلسه مداخله مورد بررسی قرار گرفت. جلسات، شامل سه جلسه مشاهده جهت ثبت خط پایه و شش جلسه مداخله و سرانجام یک جلسه پیگیری پس از آخرین جلسه ثبت فراوانی در نظر گرفته شد. جداول فراوانی و نمودارهای ترسیمشده، نشاندهنده تأثیر این روش مداخله در کاهش پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز در نمونهها بودند پیشنهاد میشود که از این روش برای کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تکرار گفتار؛ رفتارهای چالش انگیز؛ پژواک گویی؛ کودکان اتیستیک | ||
| اصل مقاله | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,010 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,913 |
||