| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,510,902 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,097 |
اثربخشی آموزش بازشناسی هیجانها بر مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 15، مهر 1393، صفحه 73-90 اصل مقاله (313.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| صالحه قاسم پور1؛ احمد برجعلی2؛ محمدرضا محمدی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارتهای اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجانها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسههای مداخله، آزمونهای یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجانها منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارساییهایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه میگردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازشناسی هیجانها؛ مهارتهای اجتماعی؛ اتیستیک | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,310 |
||