| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,780 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,080 |
بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی (CAAS) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 5، شماره 16، تیر 1393، صفحه 49-66 اصل مقاله (378.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رضوان صالحی1؛ محمدرضا عابدی2؛ ایران باغبان2؛ پریسا نیلفروشان3 | ||
| 1دانشجوی دکترای مشاوره تحصیلی شغلی دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان | ||
| 3استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی(CAAS) در دانشآموزان سال اول دبیرستان انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان شهرکرد بود. نمونه پژوهش شامل 400 دانشآموز(200 دختر و 200 پسر) بود که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی و پرسشنامه شخصیت نئو بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی و همبستگی تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل مفروض با دادهها منطبق است و مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی دارای چهار عامل جداگانه است که عبارتند از دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد. همسانی درونی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی نیز از طریق آلفای کرنباخ 91/0 و ضریب بازآزمایی به فاصله چهار هفته 92/0 بدست آمد. همبستگی این مقیاس با آزمون نئو نیز نشان داد که هر چهار مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی با چهار عامل از عوامل پنجگانه شخصیت که عبارتند از برونگرایی، توافقپذیری، تجربهگرایی و وجدانگرایی ارتباط مثبت معنادار و با عامل روان رنجوری ارتباط معکوس معنادار دارند. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی، ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش میزان انطباقپذیری مسیر شغلی دانشآموزان میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انطباقپذیری مسیر شغلی؛ اعتبار؛ روایی؛ ساختار عاملی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,870 |
||