| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,482,869 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,954,758 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خوددلسوزی در بین دانشجویان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 16، تیر 1393، صفحه 76-92 اصل مقاله (385.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| بهمن کُرد* 1؛ حسن پاشا شریفی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
| 2دانشیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
| چکیده | ||
| زمینه: تنظیم و تعادل در هیجانها راهبردی است سازگارانه برای ایجاد و سازمان دادن هیجانها که به الگوی رفتارهای مراقبهای منجر میشود و میتواند تاثیر قابل ملاحظهای در سلامت و بهزیستی روان شناختی دانشجویان داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی، اعتبار و تحلیل عاملی پرسشنامه خوددلسوزی نف (2003) در بین دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته صورت گرفت. روش: در این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای نمونهای 353 نفر (182 پسر و 171 دختر) از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه خوددلسوزی را تکمیل کردند. روایی سازه و روایی عاملی این پرسشنامه ارزیابی شد و اعتبار این پرسشنامه نیز از طریق همسانی درونی و روش تنصیف (دو نیمه کردن) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس 6 عامل دارد که 112/75 این سازه را تبیین میکند که حاکی از روایی سازه این مقیاس است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای آن نیز بیانگر برازش مطلوب این مقیاس است. ضرایب اعتبار این مقیاس با روش آلفای کرونباخ 779/0 و با روش دو نیمه کردن 76/0 برآورد شد. همبستگی بین خرده مقیاسهای خوددلسوزی نشان دهنده روایی همگرایی آن است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت نسخه فارسی پرسشنامه خوددلسوزی در میان جامعه دانشجویان کارشناسی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش خوددلسوزی و در پژوهشهای روان شناختی بهره برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خوددلسوزی؛ اعتبار؛ روایی؛ تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,493 |
||