| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,199 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,797 |
تحلیل جامعهشناختی الگوهای مصرف در بین ساکنان شهر تهران، سجاد مرادی، دکتر محمد عبداللهی | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 9، بهمن 1390، صفحه 1-34 اصل مقاله (490.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| تغیر نیازهای اقتصادی، صورتبندی اجتماعی معاصر از تولید به مصرف، چرخش فرهنگی در جامعه شناسی و رواج علاقه به فرآیندهای نمادین در جریان کنش اجتماعی، عواملی هستند که مصرف را به یکی از کانونی ترین موضوعات مطالعاتی در جامعه شناسی معاصر تبدیل کردهاند. پژوهش حاضر در همین راستا و برای شناسایی الگوهای مصرف و بررسی عوامل موثر بر این الگوها در میان ساکنان شهر تهران صورت گرفته است. در بخش ادبیات نظری علاوه بر چشماندازهای تاریخی و سطح کلان، دیدگاههای مربوط به سطح خرد یعنی رفتار و اعمال کنشگران فردی نیز بررسی شدهاند. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه در میان 410 نفر از افراد 15 تا 45 ساله ساکن شهر تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده توزیع طبقاتی الگوهای مصرف و انطباق آنها بر جایگاه افراد در فضای سلسله مراتب اجتماعی است. درنتیجه به نظر میرسد که سخن گفتن از بررسی قشربندی و تمایزهای اجتماعی بر مبنای مصرف و سبک زندگی به جای پویشهای ساختاری و طبقاتی – در شرایط کنونی جامعهایران - فعلاً امکانپذیر نیست، چرا که این عوامل خود نمودی از جایگاه طبقاتیاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مصرف؛ الگوی مصرف؛ سرمایه اقتصادی؛ سرمایه فرهنگی؛ روحیه مصرفگرایی | ||
| مراجع | ||
|
استریناتی، دومینیک. (1380)، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، انتشارات گام نو، چاپ اول. باکاک، رابرت. (1381)، مصرف، ترجمه: خسرو صبری، انتشارات شیرازه، چاپ اول. - باومن، زیگمونت. (1384)، اشارتهای پست مدرنیته، ترجمه: حسن چاوشیان، انتشارات ققنوس، چاپ اول. - بوردیو، پیر. (1381)، نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه: مرتضی مردیها، انتشارات نقش و نگار، چاپ دوم. - دواس،دی.ای. (1385)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی، نشر نی، چاپ ششم. - رحمتی، محمد مهدی. (1384)، هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیر مجاز، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. - روشه، گی. (1376)، جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه: عبدالحسین نیک گهر، انتشارات تبییان، چاپ اول. - سیدمن، استیون. (1386)، کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه: هادی جلیلی، نشر نی، چاپ اول. - عبدالهی، محمد؛ حسین بر، محمد عثمان. (1385)، هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران، مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، شماره 4. - کورتز، نورمن. (1374)، مقدمهای بر آمار در علوم اجتماعی، ترجمه: حبیب الله تیموری، نشر نی. - گیدنز، آنتونی. (1383)، تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، نشر نی، چاپ سوم. - مارکوزه، هربرت. (1378)، انسان تک ساحتی، ترجمه: محسن مویدی، انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم. - نش، کیت. (1384)، جامعه شناسی سیاسی معاصر، جهانی شدن، سیاست، قدرت، ترجمه: محمدتقی دلفروز، انتشارات کویر، چاپ سوم. - هورکهایمر، ماکس؛ آدرنو، تئودور. (1380)، صنعت فرهنگ سازی، روشنگری به مثابه فریب تودهای، ترجمه: مراد فرهاد پور، فصلنامه ارغنون، شماره 18.
- Bocock , Robert (1992), consumption and lifestyle. in: Bocock.R and Kenneth, T (eds), social and cultural forms of modernity , polity press in association with open university.
- Bourdieu, Pierre (1984), Distinction, A social critique of the judgment of taste , Routledge.
- Campbell, Colin (2005), The craft consumer: Culture , craft and consumption in a postmodern society. in: journal of consumer culture, vol 5 (1).
- Chaney , David (1996), Lifestyles , Routledge
- Cohen, Robin and Kennedy ,Paul (2007), Global sociology Palgrave Macmillan , second edition
- Clark, david (2003), The consumer society and postmodern city , Routledge.
- Nelson, Joel.I (2007), The sociology of consumer behaviour. in: Brayant, Clifton.D and Peck , Dennis.L (eds) , 21 st century sociology: A reference handbook , vol 2 , Sage publications.
- Parsons, Talcott and Shils, Edward (1990), Values and social systems. in: Alexander, J and Seidman, S (eds), culture and society , contemporaray dibates , Cambridge universiyu press.
- Paterson , Mark (2006) , Consumption and everyday life , Routledge
- Ritzer, Georg (2000), Sociological Theory , McGraw hill , fifth edition.
- Slater , Don (2005) , The sociology of consumption and lifestyle. in: Calhoun. C, Rojek.C and Turner. B (eds) , the sage handbook of sociology , sage publications.
- Trentman, Frank (2004), Beyond consumerism ; New historical perspectives on consumption. in: journal of contemporaray history , vol 39 (3). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,292 |
||