| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,116 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,898,711 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,004,505 |
اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 8، دوره 5، شماره 20، دی 1394، صفحه 141-159 اصل مقاله (513.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.3607 | ||
| نویسندگان | ||
| کامبیز پوشنه1؛ علی شریفی* 2؛ نگین معتمدیگانه3 | ||
| 1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| 3دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مداخلات بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تهران بودند و گروه نمونه را 22 دانشآموز با اختلال ریاضی که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخابشدهاند تشکیل میدهند. دانشآموزان گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (12) و آزمایش (10) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 25 جلسه 60-45 دقیقهای به مدت 6 هفته بهوسیله نرمافزار Brain ware safari آموزش دیدند. بهمنظور تشخیص اختلال ریاضی و ارزیابی هوش این دانشآموزان از آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون هوش ریون استفاده شد و بهمنظور سنجش کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال از نرمافزار آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (CNSVS) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه بود و بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلات شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی (01/0 >p) و عملکرد حافظه فعال (01/0 >p) این گروه از دانشآموزان تأثیر مثبت معناداری برجا گذاشته است. ازاینرو به نظر میرسد که برنامههای مداخله شناختی رایانه محور میتواند بهبود عملکرد حافظه فعال و کارکردهای اجرایی را در پی داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشآموزان با مشکلات ریاضی؛ تمرین رایانهای شناختی؛ حافظه فعال؛ کارکردهای اجرایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,215 |
||