| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,919 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,455 |
مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 4، آذر 1394، صفحه 61-87 اصل مقاله (765.82 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2015.3923 | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالله بهرامی1؛ حسن رستگارپور* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| 2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش بهمنظور بررسی و تبیین نظریهها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرحشده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و بهمنظور درک عمیقتری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریهها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد آموزشی تکلیف محور موردبررسی و تحلیل دقیق قرار گرفت. همچنین، اصول اولیه آموزش - اصول تجویزی که بر پایه تجربه یا تحقیق برای تسهیل اثربخشی آموزش شناسایی شدهاند- مشخص گردید. افزون بر این، تلاش شد تا به دو سؤال محوری "چه چیزی تدریس شود؟" و "چگونه تدریس شود؟" که طراحی آموزشی نیازمند پاسخگویی بدانها هست، پاسخ داده شود. جامعه آماری این پژوهش را مقالهها و کتابهای نوشتهشده توسط مریل تا سال 2012 تشکیل میدهد که تعداد آنها 49 منبع است. محتوای این منابع به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و مورد تحلیل قرارگرفتهاند. یافتهها حاکی از آن است که یادگیرندگانی که در دورههای تکلیف محوری که از اصول اولیه بهره میبرند، شرکت کردهاند رضایت و علاقه بیشتری را در مورد دوره نشان دادهاند و درواقع عملکرد بهتری نسبت به دورههای سنتی داشتهاند. در پایان اعتقاد بر این است که اثربخشی، کارایی، و گیرایی یک محصول یا دوره آموزشی خاص، تابع میزان بهکارگیری این نظریهها، راهبردها، و اصول طراحی آموزشی میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشیاء دانش؛ اصول اولیه آموزش؛ راهبرد آموزشی تکلیف محور؛ طراحی آموزشی؛ نظریه نمایش اجزاء | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,708 |
||