| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,402 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,702 |
تحلیل محتوای مجله تماشاگر از نظر مؤلفههای ورزش با تأکید بر نظریه های نابرابری جنسیتی | ||
| مدیریت توسعه پایدار در ورزش | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مهر 1391، صفحه 51-74 اصل مقاله (432.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آزیتا شهپرتوفیق* 1؛ سارا کشکر2؛ محمود باهمت3؛ ابراهیم دلدار4 | ||
| 1مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحدمیم | ||
| 2استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 4دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| رسانهها از مهمترین ابزارها برای انتقال پیامها، اخبار و اطلاعات گوناگون هستند. این ابزار که به طرق گوناگون در دسترس عموم مردم قرار میگیرد، در حال انتقال پیامهایی است که در جهت منافع و اهداف آنها باشد. در حیطه ورزش نیز این مسئله پررنگ است. از بین انواع رسانهها، نشریات از جمله، مجله از توجه ویژهای در میان مردم برخوردار است. از میان تمامی مجلات ورزشی مجله تماشاگر را میتوان پرمخاطبترین مجله ورزشی در ایران نامید. به همین دلیل تحقیق حاضر با هدف بررسی سوگیری جنسیتی با توجه به نظریههای نابرابرای جنسیتی و مؤلفههای ورزشیِ تحت پوشش این مجله انجام میشود. روش تحقیق این پژوهش، تحلیل محتوا بود و به این منظور تعداد 1485 عکس و 1331 مطلب از بین بیست شمارهای که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی در دو بخش مربوط به عکسها (هفت متغیر) و مربوط به مطالب (هفت متغیر) به صورت جداگانه بررسی شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد و آزمون خیدو برای بررسی معنیداری تفاوتها مورد استفاده قرار گرفت. ضریب توافق بین کدگداران نیز یافتههای این پژوهش نشان داد که مجله دچار سوگیری جنسیتی است و همچنین توجه چندانی به مؤلفه تربیتی و همگانی در ورزش ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مجله؛ نابرابری جنسیتی؛ مؤلفه ورزشی؛ تحلیل محتوا | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی ابوالقاسمی، مهتاب؛ مریم مرجان مسعودی و فاطمه صدیقی. (1388). گزارش تحلیل محتوای نشریات ورزشی، گروه تحلیل محتوای سازمان تربیت بدنی. اعظمآزاده، معصومه.(1384). آگاهی از نابرابریهای جنسیتی: مدلی برای سنجش میزان شناخت از نابرابریهای جنسیتی، مجله پژوهش زنان، دوره3، شماره2، صفحات73-51. بارفروش، احمد. (1381). تحلیل محتوای نشریات ورزشی. فرهنگ عمومی و ورزش، شماره 30. بارفروش، احمد. (1387). تحلیل محتوای نشریات ورزشی. روزنامه گل، نسخه شماره783.قابل دسترسی از طریق: www.Ggoaldaily.ir بشیریه، حسین.(1374). جامعهشناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، تهران: نشر نی. بنیادی،نسرین.(1369). صفحهآرایی، پلی بین نویسنده و خواننده، فصلنامه رسانه، سال 1، شماره1، صص 48-46. خالصی، پروین. (1388). نقش و اهمیت رسانههای جمعی و کارکرد آنها. مجله سیاسی- اقتصادی، شماره 262-261، صفحات 287-274. خواجه نوری، اشکان. رقابت روزنامهها با تلویزیون:http://www.magiran.com /article.asp?AID=1889 زکی، محمدعلی.(1385). بررسی تحلیل محتوای گرایشهای پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت. فصلنامه دانش مدیریت، سال 19، شماره 75، صفحات 74- 43. ضیغمی، رضا، باقری نسامی، معصومه، حقدوست اسکوئی، سیده فاطمه، یادآور، معصومه.(1387). تحلیل محتوا. فصلنامه پرستاری ایران. دوره21، شماره 53، صفحات 52-41. قاسمی،حمید. (1390). تحلیل محتوای روزنامههای ورزشی با تأکید بر پوشش مؤلفههای ورزشی در نیمسال پایانی 1388. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی شاهرود. صفحه 18. کشکر،سارا، قاسمی،حمید، شیرویی، اعظم.(1390). رابطه سوگیری جنسیتی با مؤلفههای مدیریت تصاویر روزنامههای ورزشی. مجموعه مقالات همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی. لهساییزاده، عباس، بوستانی، داریوش.(1385). نابرابری جنسیتی در ایران(بقا یا تغییر)، فصلنامه تخصصی جامعهشناسی، سال دوم، شماره1، 60-47. مرکز آمار ایران (1386). http://amar.sci.org.ir. بازیابی در 1390 . معتمدنژاد، کاظم.(1383). وسایل ارتباط جمعی. جلد اول. تهران: انتشارات دانشگاه علامهطباطبایی. چاپ چهارم. مهربانی، جواد.(1384). ورزش همگانی، آرمان یا واقعیت. www.hamshahri.net روزنامه همشهری.بازیابی در 1390 از http://Hamshahri.net. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره مطبوعات داخلی، سیستم مدیریت اطلاعات نشریات(1386). http://press.farhang.gov.ir/magazine-fa.html بازیابی در 1390 از http://press .farhang.gov.ir ویکیپدیا(دانشنامهیآزاد).(21آبان1390). http://fa.wikipedia.org بازیابی در 1390 از
منابع لاتین Bishop, R. (2003). Missing in action: Feature coverage of women’s sports in Sports Illustrated.Journal of Sport and Social Issues, 27(2), 184–194.
Billings, A.C., & Angelini, J.R. (2007). Packaging the Games for viewer consumption: Gender, ethnicity, and nationality in NBC’s coverage of the 2004 Summer Olympics. Communication Quarterly, 55(1), 95–111.
Billings, A.C., & Eastman, S.T. (2002). Selective representation of gender, ethnicity, and nationality in American television coverage of the 2000 Summer Olympics. International Review for the Sociology of Sport, 37(3/4), 351–370.
Clavio.I., Eagleman.A. N.(2011). Gender and Sexually Suggestive Images in Sports Blogs. Journal of Sport Management, 7, 295-304.
Duncan, M.C.(1990). Sports Photographs and Sexual Diference: Images of Women and Men in the 1984 and 1988 Olympics Games, Sociology of Sport Journal , 7:22-43.
Duncan, M.C., & Sayaovong, A. (1990). Photographic images and gender in Sports Illustrated for Kids. Play and Culture, .3(2), 91–116.
Eastman, S.T. and Billings, A.C. (1999) ‘Gender Parity in the Olympics: Hyping Women Athletes, Favouring Men Athletes’, Journal of Sport and Social Issues 23(2): 140–70.
Fink, J.S., & Kensicki, L.J. (2002). An imperceptible difference: Visual and textual constructions of femininity in Sports Illustrated and Sports Illustrated for Women. Mass Communication& Society, 5(3), 317–339.
Hardin, M., Lynn, S., & Walsdorf, K. (2005). Challenge and conformity on “contested terrain”: Images of women in four women’s sport/fitness magazines. Sex Roles, 53(1/2),105–117.
Hardin, M., Lynn, S., Walsdorf, K., & Hardin, B. (2002). The framing of sexual difference in SI for Kids editorial photos. Mass Communication & Society, 5(3), 341–359.
Kim, K,Y., Sagas,M.(2010). Replacing Athleticism with Sexuality: A Content Analysis of Athlete Models in Sports Illustrated Swimsuit Issues. 2010 North American Society for Sport Management Conference (NASSM 2010). June 3, 2010. 411-412.
King, Christopher. (2007). Media Portrayals of Male and Female Athletes : A Text and Picture Analysis of British National Newspaper Coverage of the Olympic Games since 1948. International Review for the Sociology of Sport, 42: 187.
Lee, J. (1992) ‘Media Portrayals of Male and Female Olympic Athletes: Analyses of Newspaper Accounts of the 1984 and the 1988 Summer Games’, International Review for the Sociology of Sport 27: 197–219.
Pederson, P.M. (2002). Examinig Equity in Newspaper Photographs. International Review for the Sociology of Sport, 37: 303.
Row, D. (2000). No Gain No Game? Media and Sport. Mass Media and Society, pp. 346-61.
Troland, T.(2005). Seeing Ahead: Underpinnings for What Is Next for Magazine Publishing. Publishing Research Quarterly. Winter :3-13.
Vincent, J., Imwold, C., Masemann, V. and Johnson, J.T. (2002) ‘A Comparison of Selected “Serious” and “Popular” British, Canadian and United States Newspaper Coverage of Female and Male Athletes Competing in the Centennial Olympic Games: Did Female Athletes Receive Equitable Coverage in the “Games of the Women?”’, International Review for the Sociology of Sport 37(3–4): 319–35
Wensing, E., Bruce, T.(2003). Media Representations of Gender During an International Sporting Event. International Review for the Sociology of Sport, 38: 387.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,237 |
||