| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,962 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,474 |
ساخت و اعتباریابی مقیاس روحیه پژوهشی برای دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 23، فروردین 1395، صفحه 117-139 اصل مقاله (899.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2016.4071 | ||
| نویسندگان | ||
| زینب شیرزاد1؛ بهروز مهرام* 2؛ حسین کارشکی2 | ||
| 1--- | ||
| 2دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| زمینه: توسعه و پرورش روحیه پژوهشگری از جمله آرمانهای نظام آموزشوپرورش رسمی قلمداد میشود که تحول و نوآوری را برای نسل آینده به ارمغان خواهد آورد. هدف: هدف این مطالعه تهیه ابزاری برای سنجش روحیه پژوهشی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی آزمونسازی بوده است. با استفاده از مبانی نظری مرتبط با روحیه پژوهشی، مؤلفههای سازنده این ویژگی شناسایی و گویههای مقیاس تدوین شد. تعداد 1425دانشآموز به روش خوشهای – کومهای انتخاب شدند. روایی به شیوههای محتوایی و از نوع داوری تخصصی، تحلیل عاملی و روایی ملاکی و پایایی به شیوههای بازآزمایی و همسانی درونی آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل سؤالات از طریق همبستگی با نمرات مقیاس و تأثیر حذف سؤال بر شاخصه های واریانس و پایایی تعیین شد. یافتهها: همبستگی نمره کل آزمون با آزمون گرایش به تفکر انتقادی 45/0 به دست آمد. تحلیل عاملی چهار مؤلفه کنجکاوی، پشتکار، مدیریت اعمال تکانشی و توانایی انجام کارگروهی را تائید نمود. پایایی آزمون از طریق بازآزمایی با فاصله 15 روز برابر با 80/0 و از طریق همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 81/0 مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به میزان پایایی و روایی بهدست آمده، مقیاس روحیهپژوهشی میتواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "روحیه پژوهشگری"؛ " آزمون"؛ "مقطع متوسطه"؛ " دانش آموزان دختر"؛ "شهر مشهد" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 964 |
||