| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,060 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,761,939 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,989,408 |
ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 6، فروردین 1395، صفحه 120-140 اصل مقاله (579.91 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.4292 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدسعید موسوی فر* 1؛ صفیه طهماسبی لیمونی2؛ عذرا دائی3 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول کتابخانه عمومی محسنی هادیشهر، اداره کل استان مازندران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور،هادیشهر، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران | ||
| 3دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگتر از 75/0 است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعهکننده است که به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد. یافتهها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 35/4 ) و وضعیت عملکرد آنها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (44/4)، مهارت عملکردی(32/4) و مهارت فرآیندی(33/4)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه بهطور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخصها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمانها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانهها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آنها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی میتواند روشی نو و تعیینکننده برای مجموعه مورد بررسی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی کارکرد؛ استان مازندران؛ بازخورد 360 درجه؛ روش های ارزیابی؛ کتابخانههای عمومی؛ کتابداران | ||
| مراجع | ||
|
آذر، عادل و سپهری راد، رامین. (1390). ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه (پیمایشی در سازمان ملی بهره وری ). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21(66)، 1-23. جونز، جان.ای؛ و برلی، ویلیام. ( 1379). بازخورد 360 درجه راهبردها، رهیافت ها و شیوه ها برای ارتقای مدیران. ترجمه اسماعیل اصغرپور و غلامرضا طالقانی. تهران: ساپکو. حقیقی، عالیه و سماواتیان، حسین. (1390). رابطه ویژگی های شخصیتی همکاران و زیردستان با نحوه ارزیابی آنان از عملکرد سرپرستان و مدیران. فصلنامه روانشناسی: دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 46،82-90. خوشبخت، اکرم؛ میرکاظمی، سیده عذرا؛ و پورسلطانیزرندی، حسین. (1392). ارزیابی اساتید تربیت بدنی دانشگاه بیرجند به روش بازخورد 360 درجه. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، 12. رامینمهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1392). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل). تهران: ترمه. عربی ، سید حسین. (1391). شناسایی و ارزیابی شایستگیهای مدیران واحد آموزش شرکتهای دولتی شهر مشهد براساس مدل بازخورد 360 درجه: مطالعه موردی. پایاننامه کارشناسیارشد علوم تربیتی- مدیریت آموزشی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد. فرج پهلو، عبدالحسین؛ نوشین فرد، فاطمه و حسن زاده، مریم. (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روش 360 درجه: مطالعه موردی کتابخانه های عمومی استان گیلان . تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 18 (4)، 419-440. قرائیپور، رضا و صالحیصدقیانی، جمشید. (1384). ارزیابی شایستگیهای مدیران به روش بازخورد 360 درجه. مطالعات مدیریت صنعتی، 9، 73-92. متیوز، جوزف آر. (1387). برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در کتابخانه ها. اهواز: دانشگاه شهید چمران. مرکز آموزش ایران خودرو . (1385). ارزیابی 360 درجه از تئوری تا عمل. تهران: مرکز آموزش ایران خودرو. مزینانی، علی. (1384). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت. موسویراد، سیده طاهره؛ روزبهانی، محبوبه و روه، ماهنوش. (1393). ارزیابی عملکرد معلمین تربیت بدنی با بازخورد 360 درجه: مطالعه موردی معلمین شهرستان پارسیان. مطالعات مبانی مدیریت در ورزش،1(3)، 61-70. Bergman, D., Lornudd, C., Sjöberg, L. & Von Thiele Schwarz, U. (2014). Leader personality and 360-degree assessments of leader behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 55: 389–397. Retrieved Jun 1, 2015, from:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sjop.12130/pdf Chandler, N., Henderson, G., Park, B., Byerley, M., Brown, W. & Steiner, M. (2010) Use of a 360-Degree Evaluation in the Outpatient Setting: The Usefulness of Nurse, Faculty, Patient/Family, and Resident Self-Evaluation. Journal of Graduate Medical Education, 2(3), 430-434. Retrieved May 11, 2015, from: http://dx.doi.org/10.4300/JGME-D-10-00013.1 Horng, J. S., & Lin, L. (2013). Training needs assessment in a hotel using 360 degree feedback to develop competency-based training programs.Journal of Hospitality and Tourism Management, 20 (1), 61-67. Retrieved Jan 26, 2015: http://www.sciencedirect.com/science/journal/14476770/20 Jantti, M. & Greenhalgh, N. (2012). Leadership competencies: a reference point for development and evaluation. Library Management, 33(6/7), 421 – 428. Retrieved Jan 18, 2015, from: http://dx.doi.org/10.1108/01435121211266249 Massingham, P., Nguyen, T.N., Massingham, R. (2011). Using 360 degree peer review to validate self‐reporting in human capital measurement. Journal of Intellectual Capital, 12(1), 43 – 74. Retrieved Feb 18,2015:http://dx.doi.org/10.1108/14691931111097917 Rai, H. & Singh, M. (2013). A study of mediating variables of the relationship between 360° feedback and employee performance. Human Resource Development International, 16(1), 56-73. Retrieved Jan 28, 2015, from: http://dx.doi.org/10.1080/13678868.2012.740797 Wilkerson, D. J., Manatt, R. P., Rogers, M. A. & Maughan, R. (2000) Validation of Student, Principal, and Self-Ratings in 360 Degree Feedback (registered) for Teacher Evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14(2), 179-192. Retrieved Feb 11, 2015, from: http://www.researchgate.net/publication/226061738_Validation_of_Student_Principal_and_Self-Ratings_in_360_Feedback_for_Teacher_Evaluation | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,048 |
||