| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,047,153 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,819,683 |
طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت برای نظام آموزش عالی ایران به شیوهی نظریهی زمینهای | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 4، شهریور 1394، صفحه 21-53 اصل مقاله (838.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2015.4553 | ||
| نویسندگان | ||
| دکتر عباس عباس پور1؛ محمد مجتبی زاده* 2؛ دکتر حسن ملکی1؛ دکتر مقصود فراست خواه3 | ||
| 1استاد دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خدابنده و دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است. این پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و به لحاظ روش،مبتنی بر نظریه زمینهایاست.بر اساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معانی، دیدگاهها و سازوکارهای ذهنی کنشگران آموزش عالی پی برده شوند. چهار ابزار اصلی گردآوری دادههای این پژوهش مصاحبه، مشاهده، یادداشتبرداری و مرور اسناد بوده است. بر اساس روششناسی زمینهای، و با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحلهی اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. دادههای مرحلهی دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقولهی عمده طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحلهی کدگذاری انتخابی 25 مقولهی هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقهبندی شد. در پایان، مقولهی گفتمان کیفیت، بیم و امید، را بهعنوان اصلیترین و نهاییترین مقولهی هستهای انتخاب و بسط داده شدند. این پژوهش نشان میدهد، کیفیت مفهومی پیچیده و چندبعدی است. بر این پایه، توجه چندجانبه و کلیگرا نسبت به اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران و دوری از نگاه جزیرهای و جزءگرا لازم است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزشعالی؛ اعتبارسنجی؛ تضمین کیفیت؛ نظریهی زمینهای و تفسیرگرایی اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
ابیلی، خدایار (1376). ارزشیابی ماهیت نظارت و ارزیابی جاری در آموزش عالی غیرپزشکی کشور. محسن خلیجی و محمدمهدی فرقانی (ویراستاران). مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران. جلد دوم. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی: 331ـ345.
بازرگان، عباس (1357). مقدمهای بر ارزیابی آموزشی و الگوی آن. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
بازرگان، عباس (1376). کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی: نگاهی به تجربههای ملی و بینالمللی. در محسن خلیجی و محمدمهدی فرقانی (ویراستاران). مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران. جلد اول: تهران: دانشگاه علامه طباطبایی: 3ـ27.
بازرگان، عباس (1376). کیفیت و ارزیابی آن در آموزشعالی: نگاهی به تجربههای ملی و بینالمللی. رهیافت، 155، 60-70.
بازرگان. عباس، فتحآبادی جلیل. و عیناللهی بهرام (1379). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. 5 (2)، 1-26.
بازرگان، عباس (1388). از ارزیابی درونی در آموزش پزشکی تا نهاد ملی برای تضمین کیفیت در آموزش عالی ایران: چالشها و چشماندازها، گامهای توسعه در آموزش پزشکی. مجلس و پژوهش. 10 (41)، 81-88.
بقاییشیوا، نعمت. (1374). بررسی و طراحی الگوی ارزیابی مناسب برای اعتباربخشی دبیرستانهای نظام جدید آموزش متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی.
پازارگادی، مهرنوش. ( 1377). الگویی جهت اعتباربخشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در بخش دولتی و غیردولتی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، رشتهی مدیریت آموزشی.
پازارگادی. مهرنوش، پیروی حبیباله، پورخوشبخت یوسف، علوی مجد حمید. و عزیزی فریدون.( 1381). ارائه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1 (10)، 26-33.
حاتمی. جواد، محمدی رضا. و اسحاقی فاخته. (1390). چالش ساختارسازی برای نظارت و ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران. تهران: پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، اردیبهشت 1390، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدههای فنی.
خورشیدی، عباس. (1376). ارائهی چهارچوب نظری در خصوص شاخصهای عملکردی در ارتباط با ارتقای کیفی آموزش عالی ایران. رسالهی دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، رشتهی مدیریت آموزشی.
رحیمی. حسین، محمدی رضا. و هاشمیپرست سید مقتدا. (1381). تضمین کیفیت در آموزش عالی، مفاهیم، اصول، تجربیات. تهران: پنجاه و یکمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی، همایش توسعهی مبتنی بر دانایی. http://www.civilica.com/Paper-CKBD01-CKBD01_007.html
سازمان سنجش آموزش کشور(1391). گزارش مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
عباسپور، عباس. و شرفی محمد. (1390). ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. اندازهگیری تربیتی. 2 (5)، 131-159.
عسکری نژاد امیر. و خادمالحسینی بهشتی سعید. (1389). تدوین استانداردهای اعتباربخشی دانشکدههای علوم انسانی: بومیسازی الگوهای موجود اعتباربخشی دیگر کشورها. سنندج: همایش منطقهای بومیسازی مدل پیشرفت آموزش عالی، اسفند 1389، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
علیاری. شهلا، ملکی حسن، پازارگادی مهرنوش. و عباسپور عباس.(1391). تدوین و استانداردسازی شاخصهای ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. 10(1 مسلسل 37))،50-61.
فراستخواه، مقصود (1385). تدوین و ارائه الگویی برای ارزیابی و اعتباربخشی آموزش عالی ایران بر اساس تجارب جهانی و ایرانی. رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی.
فراستخواه، مقصود (1388). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: انتشارات آگاه.
فراستخواه، مقصود (1390). بررسی فرایند نهادینه شدن ساختار ارزیابی درونی و بیرونی در آموزش عالی ایران؛ با تأکید بر نظریه ساختاریابی. تهران: پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، اردیبهشت 1390، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدههای فنی.
فرزیانپور، فرشته (1377). ارزیابی خدمات آموزشی درمانی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران بر اساس الگوی اعتبارسنجی. رسالهی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. گروه مدیریت.
مجتبیزاده. محمد، عباسپور عباس، ملکی حسن. و فراست. مقصود. (1393). تحولات اعتبارسنجی در آموزش عالی ایران و جهان،آموزهای برای نظام آموزش عالی ایران. تهران: اولین کنفرانس ملی و هشتمین همایش ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی، اردیبهشت 1393، دانشگاه صنعتی شریف.
میرزا محمدی، محمدحسن (1376). بررسی و طراحی الگوی مناسب برای ارزیابی درونی کیفیت آموزشی وزارت نیرو. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی وعلومتربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی.
میرشفایی مریمسادات. و درتاج فریبرز.(1391). ارزیابی درونی گروههای کتابداری و آموزشوپرورش دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران: دومین کنفرانس ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزشی با تمرکز بر یکپارچهسازی نظام آموزشی، اسفند 1391، انجمن پژوهشهای آموزشی ایران.
American Psychological Association. (2014). Definition of Accreditation. Retrieved June29, 2014, from
http://search.apa.org/search?query=definition%20of%20accreditation
Council for Higher Education Accreditation. (2014). An overview of U.S. accreditation.Retrieved January 2, 2014, from
http://www.chea.org/pdf/OverviewAccred_rev 0706.pdf
Harcleroad, F. F. (1980). Accreditation: History, process, and problems. Washington, DC: ERIC. (ERIC Document Reproduction Service No. ED198774).
Hawkins, H. (1992). Banding together: The rise of the national associations in American higher education, 1887–1950. Baltimore: Johns Hopkins Press.
Hossler, D., Gross, J. P. K., Cekic, O., & Hillman, N. (2008). Project on academic success: Engaging in practice- and policy-oriented research on student success in higher education. Retrieved January 24, 2014, from Indiana University Website:
http://www.career.org/iMISPublic/Content/ContentFolders/NewsArticles/DefaultFull.finalcopy.1.08.pdf
Kaplan, D. (2008). The history of higher education accreditation. Retrieved January 15 , 2014, from
http://www.bachelordegrees.net/bachelor/accreditation-offered.asp
Moore, C. A. (1982). Accreditation of higher education: The case of NCATE. Retrieved October 22, 2014, from
http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_ storage_01/0000019b/80/2f/fe/c6.pdf
Nguyen, P. T. (2005). Reaffirmation of accreditation and quality improvement as journey: A case study. Unpublished doctoral dissertation, Texas TechnicalUniversity, Lubbock, TX. Retrieved October 25, 2014, from
http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_ storage_01/0000019b/80/2f/fe/c6.pdf
U.S. Department of Education. (2014). Accreditation in the United States. Retrieved April 6, 2014, from
http://www.ed.gov/admins/finaid/accred/accreditation_pg4.html
U.S. Department of Education. (2014). Current list of nationally recognized accrediting agencies. Retrieved February 19, 2014, from http://www.ifap.ed.gov/aagencies/ aagencies/attachments/brochure.pdf
U.S. Department of Education. (2014b). Diploma mills and accreditation—Diploma mills. Retrieved January 8, 2014, from
http://www.ed.gov/students/prep/college/diplomamills/diploma-mills.html#defined
Western Association of Schools and Colleges-Accrediting Commission for Senior Colleges and Universities. (2013). WASC 2013 handbook of accreditation. Retrieved December 28, 2014, from
http://www.wascsenior.org/findit/files/forms/Handbook_of_Accreditation___July_2013.pdf | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,036 |
||